Our mission
We strive for a society where quality education is accessible to everyone, where people feel good and have the chance to reach their full potential. And where, thanks to all this, everyone has a place.
What we do
Quality and accessible education for all, mental health and helping children at risk. These are our main areas of interest in which we want to change our society for the better.
How we do it
With financial support from donors, we implement projects in which we adapt proven methodologies from abroad and test new approaches. We educate, comment on laws, and provide expert opinions. We advise and assist wherever needed.

Our Focus Areas
SOFA Academy
We offer a wide range of training courses, seminars and accredited courses to interested professionals and the general public.
15. 9. 2025 - 16. 9. 2025
Trauma respektující přístup jako řešení náročného chování – Kurz pro pracovníky dětských domovů
CZK 4,750
Course dates are individually scheduled.
Trauma respektující přístup jako řešení náročného chování – Kurz pro pracovníky v oblasti ústavní výchovy
cena na vyžádání
Course dates are individually scheduled.
Nejsi na to sám/a! Jak bezpečně otevírat citlivá témata ve třídě
cena na vyžádání
Currently no date
Základy práce s trans* lidmi: na pomezí vzdělávání, sociální práce a terapie
CZK 800
Currently no date
Основи травмоорієнтованого підходу / Základy trauma respektujícího přístupu
CZK 800
Currently no date
How to deal with difficult communication between teacher and parent
A webinar that will introduce you to effective and result-oriented communication methods.
CZK 800 (students 400Kč)
Currently no date
Options for dealing with the situation where a pupil is a child at risk
CZK 800 (students 400Kč)
Currently no date
Socioemoční učení v prostředí mateřské školy
Metodika Poznáváme sebe a druhé
CZK 2,150
Library
Download our resources to help you deal with different situations in life, at school or at work.
A publication that offers several tools to support the personal wellbeing of teachers and other teaching staff. The teaching profession is undoubtedly fulfilling but at the same time very demanding, and therefore conscious care for personal wellbeing as a prevention of burnout syndrome must be an integral part of it. The author is our chairperson, Lenka Felcmanová.
Karta poskytuje vodítka k identifikaci ohrožení života, bezpečí a zdraví dítěte. Je určena pro učitele, sociální pracovníky, zdravotníky, policisty, hasiče a další profese, které mohou přijít do kontaktu s ohroženými dětmi. Popisuje postup, jak v případě ohrožení dítěte zajistit jeho ochranu v souladu s jeho nejlepším zájmem a platnými právními předpisy. Ke každé kartě je k dispozici metodika, která poskytuje odborný rámec problematiky identifikace ohroženého dítěte a praktické informace k postupům poskytování podpory.
The Respect, Diversity, Equality, Resilience (RRRR) methodologies were designed for primary and secondary school teachers to develop students' socio-emotional skills and positive relationships.
Připravili jsme pro vás plakáty využitelné v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských školách, na základních a středních školách.
Jak negativní zkušenosti v dětství ovlivňují náš další život? Respektovaný výzkum Center pro kontrolu a prevenci nemocí publikovaný v roce 1998 pod označením ACE Study o vlivu negativních zkušeností v dětství (NZD) na zdraví a kvalitu života v dospělosti
Materiály z odborného semináře „Podpora vhodného chování PBIS na celé škole“
Plakát pomáhá dětem v předškolním věku lépe porozumět intenzitě vlastních emocí. Jednoduchým a srozumitelným způsobem ukazuje, že emoce mohou být různě velké, a nabízí jednoduchý návod, jak s nepříjemnými emocemi pracovat. Slouží jako vizuální podpora pro rozvoj seberegulačních dovedností. Vhodný pro použití v mateřské škole, školní družině i doma.
Plakát pomáhá dětem v předškolním věku lépe porozumět, jak se různé emoce projevují. Přehledně a názorně ukazuje, co „dělá“ radost, smutek, strach či hněv, a tím podporuje schopnost děti své pocity pojmenovat a sdílet. Slouží jako vizuální podpora při rozvoji emoční gramotnosti. Vhodný pro použití v mateřské škole, na prvním stupni ZŠ i doma.
Plakát přehledně a srozumitelně představuje deset jednoduchých technik, jak si poradit se vztekem. Vede děti k tomu, aby své pocity rozpoznaly a naučily se je zvládat zdravým způsobem. Učitelé mohou plakát využít k podpoře a k povzbuzení dětí, aby se naučily reagovat klidně a s respektem k sobě i ostatním.
Plakát přehledně a srozumitelně vysvětluje dětem, jaké možnosti mají, pokud potřebují pomoc s náročnými životními situacemi nebo duševními obtížemi. Informuje o roli a službách výchovného poradce, psychologa, dětského lékaře a psychiatra. Plakát zároveň objasňuje, kdy a jak se služby hradí, a zdůrazňuje, že je v pořádku o pomoc požádat. Učitelé mohou plakát využít k podpoře otevřeného dialogu o duševním zdraví a k povzbuzení dětí, aby se nebály vyhledat pomoc, když ji potřebují.
Plakát dětem nabízí praktické tipy, jak lépe zvládat prokrastinaci. Učitelé mohou plakát využít při rozvoji socio-emočních dovedností. Zavěšený ve třídě pomáhá dětem osvojit si efektivní způsoby práce a překonat prokrastinaci.
Plakát dětem přináší přehled dvou typů přístupů k řešení obtížných situací: proaktivních, které pomáhají aktivně a pozitivně situaci zvládnout, a reaktivních, které často situaci oddalují nebo zhoršují. Ukazuje, jaké konkrétní kroky mohou děti podniknout, aby si ulevily a našly řešení, a zároveň upozorňuje na činnosti, které problém neřeší, ale spíše ztěžují jeho zvládnutí. Učitelé mohou plakát využít při práci na rozvoji schopností seberegulace a efektivního zvládání stresu. Zavěšený ve třídě pak slouží jako užitečná pomůcka pro posilování zodpovědného a zdravého přístupu k náročným situacím.
Plakát nabízí soubor tipů, které pomáhají studentům lépe zvládat období příprav na maturitu. Připomíná zásady zdravého životního stylu, účinného plánování i aktivního učení. Obsahuje doporučení, jak si rozvrhnout čas, jak si dopřát odpočinek a pohyb, i jak využít podporu rodiny, přátel a učitelů. Učitelé jej mohou využít při třídnických hodinách nebo přípravě maturantů k diskusi o zvládání stresu. Umístěný ve třídě nebo na chodbě školy pak poskytuje studentům motivaci i praktické rady pro klidnější a sebevědomější zvládnutí náročného období.
Tento plakát dětem připomíná, že i nepříjemné emoce jsou přirozenou součástí lidského prožívání. Ukazuje, že cítit se nepříjemně není slabost, ale běžná součást života, a zdůrazňuje, jak je důležité o svých pocitech mluvit. Učitelé mohou plakát využít k bezpečné komunikace ve třídě. Zavěšený plakát pak dětem pomáhá cítit se pochopené a podporované.
Tento plakát pomáhá dětem lépe porozumět různým stupňům hněvu a souvisejícím pocitům, které se projevují jak v mysli, tak v těle. Ukazuje, jak se mohou emoce měnit, a jak je důležité tyto stavy rozpoznat a naučit se s nimi pracovat. Učitelé mohou plakát využít při nácviku seberegulace a zvládání stresových situací. Zavěšený ve třídě slouží jako užitečná pomůcka pro děti.
Tento plakát dětem pomáhá pojmenovat a rozpoznat různé emoce, které mohou v průběhu dne prožívat. Slouží jako jednoduchá pomůcka k podpoře emočního uvědomění a otevřené komunikace o pocitech. Učitelé mohou plakát využít při třídnických hodinách, při rozhovorech s dětmi nebo jako výchozí bod pro společnou diskuzi. Zavěšený ve třídě dětem připomíná, že všechny pocity jsou přirozené a je v pořádku o nich mluvit.
Tento plakát pomáhá dětem lépe rozpoznat, jak velký je jejich problém, a podle toho zvolit vhodný způsob, jak s ním naložit. Učitelé mohou plakát využít při rozvoji dovedností sebeuvědomění a řešení situací, při třídnických hodinách nebo jako podklad pro společnou diskusi o tom, jak se postavit k různým obtížím. Zavěšený ve třídě slouží jako praktická pomůcka, která dětem připomíná, že každý problém má své řešení.
Tento plakát přináší dětem přehled jednoduchých a praktických způsobů, jak mohou řešit nepříjemnou situaci. Učitelé mohou plakát využít při nácviku dovedností řešení problémů, při třídnických hodinách nebo jako podklad pro společnou diskusi o tom, jak zvládat náročné situace. Zavěšený ve třídě pak slouží jako každodenní připomínka, že existuje více cest, jak dosáhnout řešení, a že požádat o pomoc je v pořádku.
Tento plakát pomáhá dětem lépe rozpoznat a pojmenovat své aktuální emoce na škále pocitů. Učitelé mohou plakát využít při diskuzi o emocích a seberegulaci, například při třídnických hodinách nebo individuálních rozhovorech. Zavěšený ve třídě pak slouží jako praktický nástroj, který dětem pomáhá vnímat své pocity, lépe je zvládat a komunikovat o nich.
Tento plakát dětem jednoduše vysvětluje, co znamená mindfulness, neboli bdělá přítomnost. Učitelé mohou plakát využít při procvičování pozornosti a klidného dýchání, při třídnických hodinách nebo jako podklad pro společnou diskuzi. Vystavený ve třídě pak děti denně podporuje v tom, aby si našly chvíli klidu a uvědomění v běžném dni.
Tento plakát slouží jako vizuální podpora při rozvoji seberegulačních dovedností u dětí v předškolním věku. Ukazuje konkrétní kroky, které mohou dítěti pomoci zvládnout intenzivní emoční prožitky a znovu nalézt vnitřní rovnováhu. Plakát posiluje schopnost seberegulace. Vhodný je pro využití v prostředí mateřské školy, školní družiny i doma.
Tento plakát přibližuje dětem tělesné projevy emocí, a podporuje tak jejich schopnost seberegulace. Pomáhá dětem propojit konkrétní emoci s tím, jak ji mohou vnímat ve svém těle, což je důležitý krok k rozpoznání a pojmenování emocí. Plakát využívá metafory a přispívá k rozvoji emoční gramotnosti u dětí předškolního a mladšího školního věku. Lze jej využít při skupinových diskusích, ve třídních kruzích i při individuální práci s dítětem.
Stress relief before graduation - practical tips for calmer preparation.
The infographic offers tips and strategies for effective learning. It provides a practical overview of proven techniques to help learners better retain new information.
This document provides basic information about PBIS as we work with it at SOFA and answers questions that often arise before implementing it in a school.
The material is intended for preschool children and their parents. The activities help children to better navigate their emotions and understand their meaning.
Cards for kindergarten promote self-regulation and teach children to be aware of their own body and emotions. They contain 35 activities aimed at calming or activating.
The socio-emotional learning methodology offers activities to help develop self-knowledge, empathy, cooperation and the ability to cope with challenging situations. Each chapter focuses on a specific area of development and playfully develops skills that will be useful to children throughout their lives.
The poster is aimed at preschool children and illustrates simple self-regulation strategies.
The poster is designed for preschoolers and helps them to recognize and regulate their emotions.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a pomáhá dětem lépe porozumět emocím a jejich významu.
The poster is designed for preschoolers and helps them express their feelings during the day.
Pomůcka pomáhá dětem rozpoznat svůj aktuální stav. Pokud jsou příliš unavené nebo naopak rozrušené, nemohou se učit. K dosažení rovnováhy jim pomohou seberegulační techniky. Pokud dětem pomůžeme naučit se monitorovat svůj stav, mohou předejít jeho eskalaci a podpořit své učení.
Plakát zobrazuje 26 emocí. Materiál je vhodný pro využití v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských a základních školách.
Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s žáky o náročných situacích a vyhledání odborné pomoci nebo zvládání vzteku. Pro žáky na středních školách přinášíme tipy, jak na stres před maturitou nebo jak se bránit prokrastinaci. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti druhého stupně a střední školy. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012
Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s dětmi o emocích a řešení problému. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti prvního stupně. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012.
Konverzační hra "Jaký byl tvůj den?" pomáhá dětem reflektovat jejich zkušenosti, názory a postoje vztahující se nejen k prožitému dni. Hra nemá složitá pravidla, obsahuje 32 otázek, které přirozeně podporují vyjadřování dítěte a učí ho poznávat sebe sama a druhé.
Karty (Ú)klid v hlavě podporují seberegulaci a učí děti vnímat vlastní tělo a emoce. Obsahují 27 aktivit zaměřených na zklidnění nebo aktivizaci.
Metodika se zaměřuje na využití metody case managementu v práci s ukrajinskou mládeží, která v důsledku válečného konfliktu na Ukrajině našla útočiště v České republice. Tato cílová skupina čelí řadě výzev – od adaptace na nové prostředí až po zpracování psychických a sociálních důsledků nuceného vysídlení.
