Society for All

homepage-image

We help the vulnerable and are expert partners for the strong.

Our mission

We strive for a society where quality education is accessible to everyone, where people feel good and have the chance to reach their full potential. And where, thanks to all this, everyone has a place.

What we do

Quality and accessible education for all, mental health and helping children at risk. These are our main areas of interest in which we want to change our society for the better.

How we do it

With financial support from donors, we implement projects in which we adapt proven methodologies from abroad and test new approaches. We educate, comment on laws, and provide expert opinions. We advise and assist wherever needed.

radost ilustrace

Our Focus Areas

ilustrace tematu Společné vzdělávání

Společné vzdělávání

Stojíme o kvalitní společné vzdělávání postavené na principu rovných příležitostí, přístupné každému dítěti a vytvořené s respektem k jeho individuálním vzdělávacím potřebám.

ilustrace tematu Wellbeing

Wellbeing

Pomáháme ve vzdělávání vytvářet podmínky pro spokojený a naplněný život dětí i dospělých.  

ilustrace tematu PBIS

PBIS

Budujeme systém, který na školách zlepšuje pocit bezpečí, vytváří předvídatelné prostředí pro učení a pomáhá předcházet náročnému chování žáků.

ilustrace tematu Trauma respektující přístup

Trauma respektující přístup

Pomáháme odborníkům pracujícími s dětmi porozumět potřebám traumatizovaných dětí a vytvářet pro ně prostředí, které je povede k zotavení.

ilustrace tematu Socio-emotional learning

Socio-emotional learning

Zasazujeme se o to, aby se socio-emoční učení stalo nedílnou součástí vzdělávání dětí i dospívajících a pomohlo jim opravdu se připravit na život.

ilustrace tematu Children at risk

Children at risk

Učíme odborníky včas identifikovat ohrožené děti a posilujeme jejich mezioborovou spolupráci, tak aby se pomoc dostala ke každému ohroženému dítěti včas a rychle.

ilustrace tematu Rodičovské kompetence

Rodičovské kompetence

Zaměřujeme se na podporu rodičovských kompetencí pečujících osob, tak aby skrze vlastní sebepoznání porozuměly svým dětem, dokázaly naplňovat jejich potřeby a upevňovat vzájemný vztah.

ilustrace tematu Prevence násilí v blízkých vztazích

Prevence násilí v blízkých vztazích

Zavádíme komplexní vzdělávací programy zaměřené na prevenci násilí v blízkých vztazích.

SOFA News

See what's new, what we're working on or where you can meet us.

SOFA Academy

We offer a wide range of training courses, seminars and accredited courses to interested professionals and the general public.

More about the academy

Library

Download our resources to help you deal with different situations in life, at school or at work.

pdf icon
Wellbeing at school: How to develop a positive attitude towards teaching and life

A publication that offers several tools to support the personal wellbeing of teachers and other teaching staff. The teaching profession is undoubtedly fulfilling but at the same time very demanding, and therefore conscious care for personal wellbeing as a prevention of burnout syndrome must be an integral part of it. The author is our chairperson, Lenka Felcmanová.

Karta KID

Karta poskytuje vodítka k identifikaci ohrožení života, bezpečí a zdraví dítěte. Je určena pro učitele, sociální pracovníky, zdravotníky, policisty, hasiče a další profese, které mohou přijít do kontaktu s ohroženými dětmi. Popisuje postup, jak v případě ohrožení dítěte zajistit jeho ochranu v souladu s jeho nejlepším zájmem a platnými právními předpisy. Ke každé kartě je k dispozici metodika, která poskytuje odborný rámec problematiky identifikace ohroženého dítěte a praktické informace k postupům poskytování podpory.

RRRR methodologies

The Respect, Diversity, Equality, Resilience (RRRR) methodologies were designed for primary and secondary school teachers to develop students' socio-emotional skills and positive relationships.

Plakáty pro rozvoj emočních dovedností

Připravili jsme pro vás plakáty využitelné v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských školách, na základních a středních školách.

pdf icon
ACE studie

Jak negativní zkušenosti v dětství ovlivňují náš další život? Respektovaný výzkum Center pro kontrolu a prevenci nemocí publikovaný v roce 1998 pod označením ACE Study o vlivu negativních zkušeností v dětství (NZD) na zdraví a kvalitu života v dospělosti

Pocit bezpečí a přátelské klima ve školách

Materiály z odborného semináře „Podpora vhodného chování PBIS na celé škole“

pdf icon
How big are the emotions

Plakát pomáhá dětem v předškolním věku lépe porozumět intenzitě vlastních emocí. Jednoduchým a srozumitelným způsobem ukazuje, že emoce mohou být různě velké, a nabízí jednoduchý návod, jak s nepříjemnými emocemi pracovat. Slouží jako vizuální podpora pro rozvoj seberegulačních dovedností. Vhodný pro použití v mateřské škole, školní družině i doma.

pdf icon
Co dělají emoce

Plakát pomáhá dětem v předškolním věku lépe porozumět, jak se různé emoce projevují. Přehledně a názorně ukazuje, co „dělá“ radost, smutek, strach či hněv, a tím podporuje schopnost děti své pocity pojmenovat a sdílet. Slouží jako vizuální podpora při rozvoji emoční gramotnosti. Vhodný pro použití v mateřské škole, na prvním stupni ZŠ i doma.

pdf icon
Zvládání vzteku

Plakát přehledně a srozumitelně představuje deset jednoduchých technik, jak si poradit se vztekem. Vede děti k tomu, aby své pocity rozpoznaly a naučily se je zvládat zdravým způsobem. Učitelé mohou plakát využít k podpoře a k povzbuzení dětí, aby se naučily reagovat klidně a s respektem k sobě i ostatním.

pdf icon
Vyhledání profesionální pomoci

Plakát přehledně a srozumitelně vysvětluje dětem, jaké možnosti mají, pokud potřebují pomoc s náročnými životními situacemi nebo duševními obtížemi. Informuje o roli a službách výchovného poradce, psychologa, dětského lékaře a psychiatra. Plakát zároveň objasňuje, kdy a jak se služby hradí, a zdůrazňuje, že je v pořádku o pomoc požádat. Učitelé mohou plakát využít k podpoře otevřeného dialogu o duševním zdraví a k povzbuzení dětí, aby se nebály vyhledat pomoc, když ji potřebují.

pdf icon
Řekni ne prokrastinaci

Plakát dětem nabízí praktické tipy, jak lépe zvládat prokrastinaci. Učitelé mohou plakát využít při rozvoji socio-emočních dovedností. Zavěšený ve třídě pomáhá dětem osvojit si efektivní způsoby práce a překonat prokrastinaci.

pdf icon
Proaktivní a reaktivní strategie zvládání náročných situací

Plakát dětem přináší přehled dvou typů přístupů k řešení obtížných situací: proaktivních, které pomáhají aktivně a pozitivně situaci zvládnout, a reaktivních, které často situaci oddalují nebo zhoršují. Ukazuje, jaké konkrétní kroky mohou děti podniknout, aby si ulevily a našly řešení, a zároveň upozorňuje na činnosti, které problém neřeší, ale spíše ztěžují jeho zvládnutí. Učitelé mohou plakát využít při práci na rozvoji schopností seberegulace a efektivního zvládání stresu. Zavěšený ve třídě pak slouží jako užitečná pomůcka pro posilování zodpovědného a zdravého přístupu k náročným situacím.

pdf icon
Zmírňování stresu před maturitou

Plakát nabízí soubor tipů, které pomáhají studentům lépe zvládat období příprav na maturitu. Připomíná zásady zdravého životního stylu, účinného plánování i aktivního učení. Obsahuje doporučení, jak si rozvrhnout čas, jak si dopřát odpočinek a pohyb, i jak využít podporu rodiny, přátel a učitelů. Učitelé jej mohou využít při třídnických hodinách nebo přípravě maturantů k diskusi o zvládání stresu. Umístěný ve třídě nebo na chodbě školy pak poskytuje studentům motivaci i praktické rady pro klidnější a sebevědomější zvládnutí náročného období.

pdf icon
Je v pohodě cítit se…

Tento plakát dětem připomíná, že i nepříjemné emoce jsou přirozenou součástí lidského prožívání. Ukazuje, že cítit se nepříjemně není slabost, ale běžná součást života, a zdůrazňuje, jak je důležité o svých pocitech mluvit. Učitelé mohou plakát využít k bezpečné komunikace ve třídě. Zavěšený plakát pak dětem pomáhá cítit se pochopené a podporované.

pdf icon
Žebříček hněvu

Tento plakát pomáhá dětem lépe porozumět různým stupňům hněvu a souvisejícím pocitům, které se projevují jak v mysli, tak v těle. Ukazuje, jak se mohou emoce měnit, a jak je důležité tyto stavy rozpoznat a naučit se s nimi pracovat. Učitelé mohou plakát využít při nácviku seberegulace a zvládání stresových situací. Zavěšený ve třídě slouží jako užitečná pomůcka pro děti.

pdf icon
Attenuometer

Tento plakát dětem pomáhá pojmenovat a rozpoznat různé emoce, které mohou v průběhu dne prožívat. Slouží jako jednoduchá pomůcka k podpoře emočního uvědomění a otevřené komunikace o pocitech. Učitelé mohou plakát využít při třídnických hodinách, při rozhovorech s dětmi nebo jako výchozí bod pro společnou diskuzi. Zavěšený ve třídě dětem připomíná, že všechny pocity jsou přirozené a je v pořádku o nich mluvit.

pdf icon
Jak velký je tvůj problém?

Tento plakát pomáhá dětem lépe rozpoznat, jak velký je jejich problém, a podle toho zvolit vhodný způsob, jak s ním naložit. Učitelé mohou plakát využít při rozvoji dovedností sebeuvědomění a řešení situací, při třídnických hodinách nebo jako podklad pro společnou diskusi o tom, jak se postavit k různým obtížím. Zavěšený ve třídě slouží jako praktická pomůcka, která dětem připomíná, že každý problém má své řešení.

pdf icon
Způsoby, jak můžeš řešit problém

Tento plakát přináší dětem přehled jednoduchých a praktických způsobů, jak mohou řešit nepříjemnou situaci. Učitelé mohou plakát využít při nácviku dovedností řešení problémů, při třídnických hodinách nebo jako podklad pro společnou diskusi o tom, jak zvládat náročné situace. Zavěšený ve třídě pak slouží jako každodenní připomínka, že existuje více cest, jak dosáhnout řešení, a že požádat o pomoc je v pořádku.

pdf icon
Barometr emocí

Tento plakát pomáhá dětem lépe rozpoznat a pojmenovat své aktuální emoce na škále pocitů. Učitelé mohou plakát využít při diskuzi o emocích a seberegulaci, například při třídnických hodinách nebo individuálních rozhovorech. Zavěšený ve třídě pak slouží jako praktický nástroj, který dětem pomáhá vnímat své pocity, lépe je zvládat a komunikovat o nich.

pdf icon
Co je mindfulness

Tento plakát dětem jednoduše vysvětluje, co znamená mindfulness, neboli bdělá přítomnost. Učitelé mohou plakát využít při procvičování pozornosti a klidného dýchání, při třídnických hodinách nebo jako podklad pro společnou diskuzi. Vystavený ve třídě pak děti denně podporuje v tom, aby si našly chvíli klidu a uvědomění v běžném dni.

pdf icon
How to get back to well-being

Tento plakát slouží jako vizuální podpora při rozvoji seberegulačních dovedností u dětí v předškolním věku. Ukazuje konkrétní kroky, které mohou dítěti pomoci zvládnout intenzivní emoční prožitky a znovu nalézt vnitřní rovnováhu. Plakát posiluje schopnost seberegulace. Vhodný je pro využití v prostředí mateřské školy, školní družiny i doma.

pdf icon
What emotions do in the body

Tento plakát přibližuje dětem tělesné projevy emocí, a podporuje tak jejich schopnost seberegulace. Pomáhá dětem propojit konkrétní emoci s tím, jak ji mohou vnímat ve svém těle, což je důležitý krok k rozpoznání a pojmenování emocí. Plakát využívá metafory a přispívá k rozvoji emoční gramotnosti u dětí předškolního a mladšího školního věku. Lze jej využít při skupinových diskusích, ve třídních kruzích i při individuální práci s dítětem.

pdf icon
Stress relief before graduation

Stress relief before graduation - practical tips for calmer preparation.

pdf icon
Memory training

The infographic offers tips and strategies for effective learning. It provides a practical overview of proven techniques to help learners better retain new information.

pdf icon
PBIS in questions and answers

This document provides basic information about PBIS as we work with it at SOFA and answers questions that often arise before implementing it in a school.

pdf icon
What now?

Situation cards for children in kindergarten

pdf icon
Worksheets for developing socio-emotional skills

The material is intended for preschool children and their parents. The activities help children to better navigate their emotions and understand their meaning.

pdf icon
When I'm angry

The poster is aimed at pre-school children and depicts a range of anger.

pdf icon
Cards (Ú)calm in the head for Kindergarten

Cards for kindergarten promote self-regulation and teach children to be aware of their own body and emotions. They contain 35 activities aimed at calming or activating.

pdf icon
Methodology for Kindergarten: Getting to know yourself and others

The socio-emotional learning methodology offers activities to help develop self-knowledge, empathy, cooperation and the ability to cope with challenging situations. Each chapter focuses on a specific area of development and playfully develops skills that will be useful to children throughout their lives.

pdf icon
When I feel sad, I can...

The poster is aimed at preschool children and illustrates simple self-regulation strategies.

pdf icon
Semaphore

The poster is designed for preschoolers and helps them to recognize and regulate their emotions.

pdf icon
What would emotions say if they could talk?

Plakát je určený dětem v předškolním věku a pomáhá dětem lépe porozumět emocím a jejich významu.

pdf icon
How are you feeling?

The poster is designed for preschoolers and helps them express their feelings during the day.

pdf icon
Emotions

The poster is designed for preschoolers and depicts the four basic emotions.

pdf icon
How does my engine run?

Pomůcka pomáhá dětem rozpoznat svůj aktuální stav. Pokud jsou příliš unavené nebo naopak rozrušené, nemohou se učit. K dosažení rovnováhy jim pomohou seberegulační techniky. Pokud dětem pomůžeme naučit se monitorovat svůj stav, mohou předejít jeho eskalaci a podpořit své učení.

pdf icon
Poster How do you feel?

Plakát zobrazuje 26 emocí. Materiál je vhodný pro využití v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských a základních školách.

Posters for the development of socio-emotional learning - older pupils

Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s žáky o náročných situacích a vyhledání odborné pomoci nebo zvládání vzteku. Pro žáky na středních školách přinášíme tipy, jak na stres před maturitou nebo jak se bránit prokrastinaci. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti druhého stupně a střední školy. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012

Posters for the development of socio-emotional learning - younger pupils

Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s dětmi o emocích a řešení problému. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti prvního stupně. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012.

pdf icon
Conversation game "How was your day?"

Konverzační hra "Jaký byl tvůj den?" pomáhá dětem reflektovat jejich zkušenosti, názory a postoje vztahující se nejen k prožitému dni. Hra nemá složitá pravidla, obsahuje 32 otázek, které přirozeně podporují vyjadřování dítěte a učí ho poznávat sebe sama a druhé.

pdf icon
Cards (Ú)peace of mind

Karty (Ú)klid v hlavě podporují seberegulaci a učí děti vnímat vlastní tělo a emoce. Obsahují 27 aktivit zaměřených na zklidnění nebo aktivizaci.

pdf icon
Využití case managementu v sociální práci s ukrajinskou mládeží

Metodika se zaměřuje na využití metody case managementu v práci s ukrajinskou mládeží, která v důsledku válečného konfliktu na Ukrajině našla útočiště v České republice. Tato cílová skupina čelí řadě výzev – od adaptace na nové prostředí až po zpracování psychických a sociálních důsledků nuceného vysídlení. 

sofa ilustrace

Partners

Donors