Jak se jako rodič připravit na vysvědčení?
19. června 2023
Konec školního roku může být někdy náročný jak pro děti, tak pro nás dospělé. Jak se na „den D“ připravit a jak podpořit vlastní duševní pohodu i duševní pohodu dětí? Proč je důležité promyslet svou první reakci nebo co dělat, pokud jste ve stresu a nechcete své rozrušení přenést na dítě? Na to jsme se zeptali hlavní expertky systému PBIS Anny Kubíčkové. Přejeme vám příjemné počtení.
![01.png](/file/2adf08c40e352359d141375ff8912e9767e78e2f.png)
![02.png](/file/3018231a52a2b1289c694f0e72b2064733de9729.png)
![03.png](/file/47c89587d528df7bae937e6cd49e811f082918e5.png)
![04.png](/file/c6261ba3cab48e081cba8aca7603a3de12d236ff.png)
![05.png](/file/4c90c1f9f6a673eff565165776d71abdeb82ab0b.png)
![06.png](/file/acfcd7f59ba5e754d10ce6fcdc96de9d4ba91ee6.png)
Děti pravděpodobně před uzavřením známek vydaly hodně energie na získání co nejlepšího výsledku. Pro každého jsou dosažitelné jiné známky a je na místě ocenit jakoukoliv snahu dítěte. Můžete si ještě před rozdáním vysvědčení pomoci rekapitulací všeho dobrého, co dítě v minulých měsících nebo v průběhu školního roku zvládlo nebo o co se pokusilo. Dejte dítěti příležitost ocenit se samo nebo vás doplnit. Sdílejte také radost z toho, že největší vypětí je za vámi a bude následovat prázdninový odpočinek. Můžete dítěti připomenout, že známky na vysvědčení nejsou důležitější než zdraví a to, že se máte rádi. S dobrou náladou a v psychické pohodě jde lépe i učení.
Pokud si nejste jisti, jaké známky dítě na vysvědčení získalo, přemýšlejte o své první reakci při seznámení s vysvědčením, raději než o možných známkách. Můžete se naučit jednoduchou pomůcku: při prvním pohledu na známky si řekněte „STOP, nejdřív dýchám, pak myslím“. Tedy nejdříve se na pár vteřin zastavte. Můžete u toho napočítat do pěti. Pak se několikrát hluboce nadechněte nosem a vydechněte dlouze ústy. Poté se zamyslete nad svými pocity, a jak mohou ovlivnit vaše jednání. Pokud jste rozčílení, zklamaní nebo jinak rozrušení, pak se váš mozek přepnul do stresové reakce a je pravděpodobné, že promluva nad vysvědčením by mohla jít jiným směrem, než byste sami chtěli. Odložte raději vysvědčení a domluvte se s dítětem, že si dáte společně něco osvěžujícího k pití a na vysvědčení se společně podíváte ve větší pohodě. Tento postup předem s dítětem vyzkoušejte a můžete ho dítě také naučit.
Až budete s dítětem reflektovat známky a práci v průběhu uplynulého školního roku, dbejte především na pocit pohody vás i dítěte. Pokud bude dítě ve stresu, nebude schopné dobře vnímat a ukládat do paměti to, co mu říkáte. Pokud budete ve stresu vy, pak je riziko, že přenesete rozrušení i na dítě a komunikace bude oboustranně neefektivní. Zkuste najít příjemné místo. Nezapomeňte větrat, zajistit příjemnou teplotu, něco na pití a případně něco malého za „zobání“. Udržujte příjemný a vstřícný výraz, nezapomeňte se na dítě usmát, seďte vedle dítěte (nestůjte nad ním) a mluvte klidným hlasem. Pokuste se při reflexi dát nejdříve prostor dítěti a pohlídejte, aby se nesoustředilo jen na to, co se nepovedlo. Pomozte dítěti popisně shrnout, co by mohlo v příštím roce udělat jinak, ale i to dobré, co přineslo úspěch a mělo by se zopakovat. Domluvte se, jak můžete plány dítěti pomoci dodržet. Nezapomeňte, že nervová soustava dětí ještě není zcela vyvinutá a potřebují občas větší pomoc, než si myslíme. Zapište si nejdůležitější body a dejte je na místo, na se které o prázdninách nebo na začátku školního roku určitě podíváte (svůj diář, krabička na svačiny, elektronicky v kalendáři na mobilu apod.). Pokud chcete dítě vést k rozvoji školních dovedností i o prázdninách, naplánujte nejdřív alespoň 14tidenní přestávku a začínejte nejprve příjemnými aktivitami, jako je čtení knih a rozvíjející aktivity herního typu (např. kvízy, do kterých se mohou zapojit i další členové rodiny.