Library: Trauma

Trauma

Jak pomoci dítěti s traumatem

Trauma chápeme buď jako zážitek krajního ohrožení spojený s intenzivním strachem, se kterým se dítě nedokáže v krátké době vyrovnat nebo jako dlouhodobé nenaplňování základních životních potřeb dítěte.

Safety plan - infographic

The Safety Plan infographic was created to support child witnesses of domestic violence. It maps out the child's options in a difficult situation and provides contact details for the services of the Safety Line. You can post it in areas where children are around: for example, in the hallway or in a school classroom. The material was produced as part of the PorT: Understanding Trauma project.

Infografiky - náročné chování ve školách

Náročné chování je zastřešující pojem pro chování dětí, které se výrazně odlišuje od očekávaného chování pro daný věk a negativně ovlivňuje učení a vztahy ve škole.

Podpora duševního zdraví ve školách

V pátek 10. ledna 2020 ČOSIV ve spolupráci s Národní sítí Místních akčních skupin (NS MAS ČR) spoluorganizoval seminář na téma podpory dětského duševního zdraví ve školách. Jako první představil Milan Kotík z AISIS program Mimalizace šikany (MIŠ).

Jak podpořit děti s náročným chováním

Jak podpořit děti s náročným chování v důsledku negativních zážitků v raném dětství? V České republice narůstá počet dětí s vývojovým traumatem. Ve školách se často projevují náročným chováním, jehož příčinám a spouštěčům je někdy obtížné správně porozumět. Seminář norských lektorek Kajy Næss Johannessen a Ann-Karin Nielsen Bakken je zaměřen na představení vlivu traumatu v raném dětství na celkový vývoj mozku a jeho další fungování v pozdějším věku.

Příloha k e-learningu e-Lektra

Příloha k české verzi e-learningového kurzu Jak podporovat děti a mladé lidi s traumatickými zkušenostmi, který SOFA připravila spolu s partnery z USA v rámci projektu e-Lektra, stručně doplňuje a rozvíjí obsah samotného e-learningu. Jejím cílem je uvést témata, se kterými e-learning seznamuje, do kontextu českého systému vzdělávání a podpory ohrožených dětí a mladých lidí. Obsahuje užitečné odkazy na konkrétní služby, materiály a kontakty. Doplňující informace k vybraným tématům dále odkazují na zdroje, kde je daná problematika rozvedena detailněji. V příloze jsou zároveň zmíněná témata propojena s ostatními projekty, které SOFA realizuje a které se konkrétní problematice věnují primárně.

Možnosti regulace hluku ve třídě

Vysoká hladina hluku ve třídě obtěžuje žáky i učitele. Okřikování také není příjemné učiteli ani žákům. Od prvního ročníku je vhodné zavést pravidla pro hlučnost ve třídě, jejichž součástí je i signál, který bude učitel využívat k upozornění na to, že je ve třídě příliš velký hluk. Jako nejúčinnější se jeví signály neverbální.

Podpora koncentrace

Jedná se o strategii v přístupu k žákovi s poruchou pozornosti a impulzivitou, kdy cíleně omezujeme množství podnětů, které by mohly působit rušivě a odvádět žákovu pozornost.

Traumatizovaný mozek

Krátké šestiminutové video přibližuje, proč a jak reaguje mozek dítěte s traumatickými zážitky na stres i na první pohled bezvýznamné situace.

Vývoj mozku - chování dětí náročné na intervenci

Přednáška Larse Lystera se věnuje přístupům k žákům s náročným chováním v práci učitelů a dalších pedagogických pracovníků - 8.4. 2019 PedF.

20 vzkazů pro lidi, kteří prožívají trauma

V souvislosti s probíhající válkou na Ukrajině začal ČOSIV připravovat materiály a další aktivity, které mohou pomoci dětem, rodičům a učitelům zvládnout krizovou situaci. Prvním ze vzniklých materiálů jsou infografiky s názvem 20 vzkazů pro lidi, kteří prožívají trauma.

5 kroků pro zvládnutí našich emocí a reakcí ve stresu nebo v krizi

Máte pocit zrychleného bušení srdce, když prožíváte stres nebo krizi? Je Vás dech mělčí? Třese se Vám tělo? Tyto a další pocity z reakce na stres můžete sami zklidnit na místě, více najdete v přiložené infografice.

Why it is important to pay attention to children's mental health

An infographic that provides facts about children's mental health, the prevalence of mental illness in childhood and adolescence, and the consequences of not addressing these difficulties.

Přestaňme přehlížet ohrožení dětí

Počet zjištěných případů ohrožení dítěte tvoří jen zlomek reality. Z porovnání dat Studie negativních zkušeností v dětství (Velemínský a kol., 2017), která zjišťuje četnost výskytu traumatizujících zkušeností ve věku 0 až 18 let a dat MPSV o případech ohrožených dětí řešených orgány sociálně-právní ochrany dětí vyplývá, že stát se o většině ohrožených dětí nikdy nedozví. Každoročně je zjištěno jen asi 8 tisíc případů ohrožení dítěte, skutečný počet ohrožených dětí je ale mnohonásobně vyšší. Neřešená traumata v dětství mají přitom zásadní dopad na kvalitu života a zdraví v dospělosti. Namísto investice do včasného záchytu a podpory ohrožených dětí a jejich rodin stát vynakládá obrovské prostředky na řešení dopadů traumatu v oblasti zdravotnictví, sociálních služeb nebo vězeňství.

Samostatná práce žáka

Žáci s poruchou pozornosti potřebují častější střídání činností s různým nárokem na pozornost. Pro tyto účely jsou velmi vhodné různé manipulační pomůcky, které současně umožňují nerušivým způsobem uvolnit psychomotorický neklid.

Jak zvládat negativní emoce

Jak zvládat negativní emoce?

ACE studie

Jak negativní zkušenosti v dětství ovlivňují náš další život? Respektovaný výzkum Center pro kontrolu a prevenci nemocí publikovaný v roce 1998 pod označením ACE Study o vlivu negativních zkušeností v dětství (NZD) na zdraví a kvalitu života v dospělosti

How to identify a child at risk

The infographic supports early identification and assistance to children at risk. It advises educational and social workers on what to do if a child is in acute danger and what steps to take if we notice warning signs in a child's behaviour or physical condition. The material was produced as part of the PorT: Understanding Trauma project.

e-Lektra: Workbook

The workbook is an integral part of the e-learning course How to support children and young people with traumatic experiences. Participants are encouraged to complete the exercises within the relevant module throughout the course. The workbook is used to practise and review theoretical knowledge and practical skills.

e-Lektra: Discussion Group Guide

The Discussion Group Guide provides a structured guide to regularly discuss the e-learning modules completed in a group. The proposed discussion group model allows for deeper reflection on the topics covered in the course and provides a space for useful sharing of views and experiences.

Kdo mi pomůže, když mám trápení

Video popisuje nejčastější situace, které nasvědčují tomu, že je dítě v ohrožení a radí, na koho se může v případě potřeby obrátit.

Jak bezpečně rozpoznat dítě v ohrožení

Čeho by si měli učitelé a další pracovníci ve školách všímat v souvislosti s prospíváním dítěte? Jak bezpečně rozpoznat ohrožení, které bychom měli začít řešit, od očekávané úrovně naplňování potřeb dítěte?

e-Lektra: Registration Guide

The registration guide briefly informs you about all the steps you need to go through in order to successfully enrol in an e-learning course. With its help, you are sure to succeed both in enrolling and starting the course. You will also find contact details in case of any complications.

6 tipů, jak vést rozhovor s rodiči

Dobrá komunikace s rodiči stojí na oboustranném porozumění a důvěře. Vyvarujte se tedy domněnek, škatulkování a snažte se spíše rodinu poznat a pochopit. Více praktických tipů se dozvíte ve videu nebo v knize Posílení rodiny od autorky Insoo Kim Berg.

Vánoční zvyky k otevření dětských srdcí

Podívejte se na pár tipů, jak můžete využít české vánoční zvyky k otevření dětských srdcí.

Regulační techniky

5 aktivit, kterými lze podpořit regulaci vztahem v rámci prevence. Využít je můžete v jakémkoliv dětském kolektivu, ať už ve třídě, školní družině nebo při volnočasových aktivitách s dětmi.

Záznam semináře o práci s dětmi s náročným chováním

Záznam semináře - Jak zvládat náročné dítě ve škole? ze dne 9.9.2021.

Role case managera

Jaké jsou hlavní pilíře ,na kterých stavíme úspěch práce našich case manažerek v praxi?

Přehled mosteckých služeb

Přehled mosteckých služeb pro pomoc dětem v krizových situacích.

Pozitivní vnitřní dialog - když se dítě bojí do školy

Dnes vám tedy chceme představit techniku vnitřního dialogu podporujícího pozitivní myšlení. Ta je vhodná pro lepší zvládání stresu a navození pohody a klidu. Se stresem lze účinně pracovat, učte to své děti už od útlého věku. Obraťte negativní myšlenky na ty pozitivní.

5 relaxačních technik pro uvolnění napětí

Vyzkoušejte s dětmi 5 relaxačních technik, které pomohou snížit napětí a obnovit jejich rovnováhu a pohodu.

10 triků, aby dítě lépe spalo

Příčin nespavosti u dětí je spoustu. Zvýšená aktivita mozku, zlozvyky, nemoc, tělesná nebo psychická nepohoda nebo snaha upoutat na sebe pozornost. Triky jsou vhodné jak na uspávání doma, tak do mateřských školek, dětských kroužků, ale také na tábory.

Krizové linky vždy po ruce

Čísla na krizové linky vždy po ruce. Zpracovali jsme pro vás seznam základních krizových kontaktů a věříme, že se vám v této nelehké době bude hodit, protože včasné vyhledání pomoci je prvním krokem k úspěšnému vyřešení jakéhokoliv problému.

5 tipů co může dítě udělat pro své kamarády, aby se všichni cítili lépe

Po distanční výuce, kdy děti trávily více času před monitory než ve škole, nastává pro děti další nečekaná změna. Do jejich tříd nastoupili noví spolužáci, kteří společně se svými maminkami opustili rodnou zem před válečným konfliktem.

Aids to help children calm down and concentrate

Surely you can recall the various fidgety habits we unwittingly do in situations that require our concentration. For school children, these include rocking in their chairs, playing with things, scribbling on their desks, destroying notebook covers, biting their nails, or even clicking a pencil or bottle cap. Self-regulation aids are the solution to these classroom distractions. How to do it? A new infographic will tell you.

Jak pečovat o duševní zdraví v době válečné krize

Dlouhodobá opatření související s Covid-19 a aktuální válečný konflikt na Ukrajině zasáhly duševní pohodu mnohých z nás. Vlivem dlouhodobého stresu se můžeme cítit vyčerpaně, smutně nebo prostě na dně.

Výroba seberegulační pomůcky - masážní pytlíček

Hledáte inspiraci pro předvánoční tvoření s dětmi? Možná se vám bude líbit návod, jak si doma nebo v jakémkoliv dětském kolektivu, vytvořit masážní pytlíček. Tato seberegulační pomůcka je vhodná při přetlaku energie.

5 tipů, jak se dítě může cítit lépe

Otevírejte toto téma s dětmi! Sotva přečkaly pandemii covidu a už zase žijí v nejistotě válečné a ekonomické krize. Cítí se děti ve vaší třídě nebo kdekoli jinde v poslední době smutné nebo mají strach? Nedokážou se soustředit a nic je nebaví?

Cíle ochrany dětí

Čeho chceme projektem Signály dosáhnout v podpoře ohrožených dětí? Jaké jsou cíle ochrany dětí? Každým naším krokem se hlavně snažíme všechny naučit identifikovat dítě, kterému hrozí jakékoliv ohrožení. Důležité je pro nás i poskytnout pomoc a ochranu těm, kteří ohrožení odhalí nebo poskytnout koordinovanou cílenou podporu ohroženým dětem a jejich rodinám.

Společné znaky rizikového chování pečujících osob

Buďte všímaví ke svému okolí. Nepřehlížejte chování těch, kteří pečují o ty nejzranitelnější, tedy o děti. I častá konzumace alkoholu nebo nepřiměřené fyzické tresty v přítomnosti jiných osob mohou být vodítkem k tomu, že je dítě v ohrožení.

Znaky špatného zacházení projevující se v chování dítěte

Buďte všímaví ke svému okolí a nezavírejte oči před projevy, které mohou být signálem dítěte v ohrožení. Jaké jsou znaky špatného zacházení projevující se v chování dítěte?

Pracovní listy pro děti

Novoroční pracovní list, Valentýnské pracovní listy, Jarní pracovní listy v ČJ, Jarní pracovní listy v ukrajinštině, Pracovní list - S kým si mohu promluvit, když se cítím smutně

Metodické karty pro děti

Karty obsahují příběhy ohrožených dětí (kamarádů) a mají za cíl přístupnou formou poukázat na různé problémy dětí a informovat o tom, že k jejich řešení lze vyhledat pomoc.

Fyzické znaky špatného zacházení s dětmi

Časté modřiny nebo řezná poranění jako signály špatného zacházení s dětmi vnímáme všichni. Ale fyzických znaků špatného zacházení je mnohem více. I častá bolest hlavy může být signálem k tomu, abychom si začali dítěte více všímat a může být i znakem dítěte v ohrožení.

Trauma u dětí

Materiály týkající se traumatu dětí.

Proof of love, or proof of violence?

Accompanying booklet for pupils to the educational film Home sweet home? provides additional information, processing tasks and discussion prompts.

Příručka pro vedení pro vedení programu Prevence násilí

Doprovodná příručka pro lektory preventivního programu, která poskytuje kompletní instrukce pro přípravu a vedení programu.

Stress and its consequences

Stress takes two forms. One that helps us grow and one that hurts us. It has the same effect on children. Some of them have had or are having adverse experiences that have affected their behaviour. This infographic offers us approaches that we can use to support these children. The material was produced as part of the PorT: Understanding Trauma project.

Three steps to manage challenging behaviour

The infographic is intended for educational or social workers who encounter or may encounter a child with challenging behaviour. The description of the steps is very brief, the material is used to consolidate the knowledge gained during the 16 course Trauma Respectful Approach as a solution to challenging behaviour in children.

E-learning evaluation: the results of survey among course participants

The evaluation is based on a survey that we conducted with 66 respondents before and after completing the e-learning course. The results are very encouraging. Respondents positively evaluate both the training itself and the impact on their work and perception of stress.

Manuály k projektu STRONG

Kompletní dokumentace k projektu. Jedná se o neveřejné materiály, které jsou přístupné po zadání hesla.

E-learning How to identify children at risk - leaflet

Brief description of the e-learning content and its modules. Learn how to identify children at risk early and how to effectively support them.

Level of stress response activation

Have you experienced a situation where all thoughts have disappeared from your mind and you have been unable to think? This can happen to us during exams, but also as a result of more serious events. What happens to us in such moments? This infographic helps us to map it out.

Leaflet about the PorT project - understanding trauma

Brief description of the project and accredited training Trauma Informed Approach as a solution to challenging behaviour for education and social workers.