Pozitivní podpora chování (PBIS)

PBIS je propracovaný, výzkumně ověřený systém zaměřený na podporu žádoucího, všeobecně přijímaného chování a duševního zdraví dětí. Je využíván v základních a středních školách po celém světě. ​

O systému PBIS

Systém zefektivňuje a ulehčuje práci také pedagogům.

Ředitelům nabízí systém, který efektivně pomáhá budovat dobré klima ve škole, hezké vztahy a pohodovou atmosféru.​

Systém, který na nikoho nezapomíná

  • Systém PBIS staví na přirozené schopnosti člověka naučit se reagovat na své prostředí určitým chováním. Tedy, že chování je třeba učit podobně jako jiný vzdělávací obsah.
  • Primárním postupem je tak učení a fixace celoškolně jednotných, pozitivně formulovaných pravidel chování, tzv. očekávaného chování.
  • Systém zahrnuje tři úrovně podpory, přičemž základní úroveň je určena všem dětem, druhá je pro děti s dílčími potřebami a třetí pro děti s komplexními potřebami v oblasti duševního zdraví, včetně traumatizovaných dětí a dětí projevujících se rizikovým chováním.
  • Systém ulehčuje práci také pedagogům. Ředitelům nabízí nástroj, který pomáhá budovat dobré klima ve škole, přátelské vztahy a pohodovou atmosféru.

Tříúrovňový model aneb účinná podpora všech žáků



Jak probíhá zavedení systému PBIS ve škole

Pro jaké školy je systém vhodný a jak probíhá zavádění v praxi?​
  • Systém je velmi flexibilní a proto je možné jej zavést prakticky v jakékoliv škole. Zavádění probíhá v rámci našich kurzů.​
  • Kurzy PBIS pořádáme jak pro jednotlivé zájemce z řad pedagogů (Třídní PBIS), tak pro celé pedagogické sbory (Celoškolní PBIS)​.
  • Zaměřujeme se především na běžné základní školy, kde zavedení PBIS podpoří jak děti s dobrým prospěchem a chováním, tak děti, které potřebují v chování a vzdělávání intenzivnější podporu.​


Jak dlouho trvá zavedení PBIS do celé školy?​
  • Doba zavedení je různá. Ideální je, aby škola postupovala tempem, které umožňují její kapacity. ​
  • V kurzu Celoškolní PBIS počítáme s podporu kouče po dobu jednoho roku, což je doba, která je minimálně nutná pro udržitelné zavedení principů I. úrovně PBIS. ​
  • Po uplynutí jednoho roku PBIS kouč vyhodnotí, zda již škola zavedla klíčové prvky PBIS a může být vedena jako tzv. PBIS škola. Pokud klíčové prvky zavedeny nejsou, pak vyhodnocení slouží jako podklad pro rozvoj v dalším roce a o nové vyhodnocení škola může požádat později.​


Kdo je do implementace PBIS zapojen?​
  • Je třeba, aby v PBIS týmu spolupracovali minimálně čtyři lidé. Postupně by se měl tým rozšířit o zástupce rodičů a dětí.​
  • Školní tým PBIS tvoří​:
  • Ředitel školy nebo zástupce vedení​
  • Pracovník školního poradenského pracoviště (např. speciální/ sociální pedagog, psycholog, výchovný poradce nebo metodik prevence) ​
  • Učitelé 1. a 2. stupně (ZŠ)​


foto_pbis

Naše podpora zavádění systému PBIS v ČR

Zavádění PBIS odpilotováno!​

V rámci pilotního zavádění PBIS na českých školách (projekt Škola pomáhá ohroženým dětem) jsme úspěšně překonali dva covidové roky a počátky válečné krize na Ukrajině.

Přes velmi nestandardní podmínky pilotáže se podařilo udržet spolupráci a rozvíjet principy na několika základních školách v ČR.

Ve třech základních školách jsme úspěšně pilotovali, s dalšími školami dlouhodobě spolupracujeme formou konzultací a kurzů. ​

Vyškolili jsme PBIS kouče připravené pomáhat školám po celé ČR ​

Realizujeme akreditovaný výcvik koučů PBIS, kteří mají hluboké znalosti tohoto systému a zároveň mají dovednosti potřebné k flexibilnímu nastavování pravidel systému PBIS ve školách.​

Aktuálně spolupracujeme s 19 vyškolenými kouči, kteří působí na celém území ČR.​

Poskytujeme jim veškeré materiály, supervizi a potřebnou podporu.​

Naše školy se mají vždy o koho opřít​

Školám poskytujeme supervizi při zavádění principů PBIS. ​

Vytváříme podklady pro školy a kouče, podílíme se na vzniku publikací a článků, konzultujeme vznikající materiály dalších organizací a obecně se zasazujeme o šíření tématu Pozitivní podpory chování PBIS napříč Českou republikou​.

Máme nejnovější zahraniční know-how​

Adaptaci PBIS na české prostředí pravidelně konzultujeme s předními zahraničními odborníky, účastníme se mezinárodních konferencí a zapojujeme se do evropských projektů.

Vybíráme nejpřínosnější materiály, které po překladu adaptujeme pro české prostředí. Tyto materiály aktivně nabízíme PBIS koučům a zájemcům ze strany škol. Zpracované materiály zveřejňujeme na našem webu.​

Pořádáme odborné konference

V roce 2022 a 2023 jsme pořádali čtyři velké vzdělávací akce na téma zavádění PBIS. Na všech akcích jsme měli čest přivítat vážené zahraniční hosty. Ohlasy jsou velmi pozitivní a díky dostupnému záznamu každé akce je možné se zdarma vzdělávat v principech PBIS a jejich aplikací v praxi.​

Pracujeme na systémových opatřeních

Dlouhodobě se snažíme o pozitivní změny v oblasti vzdělávání, podpory duševního zdraví a ochrany ohrožených dětí.

Naším cílem je nastavit ve školách vhodné podmínky pro pedagogy tak, aby umožnili každému dítěti rozvoj a naplnění jeho vzdělávacího potenciálu. V systému vzdělávání prosazujeme potřebu nespecifické prevence na školách a víceúrovňovou podporu v oblasti wellbeingu, duševního zdraví a chování.​

Nabídka školení

PBIS koučové

Představujeme tým našich PBIS koučů, kteří jsou připraveni úspěšně provést vaši školu zavedením celoškolního PBIS, nabídnout školení Třídní PBIS nebo poskytnout další podporu a konzultace dle domluveného rozsahu v rámci celé ČR.​

foto kontakt
Mgr. Jakub Barčík  ->

lektor, průvodce PBIS

 
foto kontakt
Mgr. Magdalena Capková  ->

lektorka, průvodce PBIS

 
foto kontakt
Mgr. Kateřina Ciglerová  ->

lektorka, průvodce PBIS

 
foto kontakt
MgA. et MgA. Magda Ada Johnová  ->

Pedagog literárně-dramatického oboru na ZUŠ, lektor prožitkových programů, mediátor

 
foto kontakt
Mgr. Jitka Kacálková  ->

lektorka, průvodce PBIS

 
foto kontakt
Mgr. Martin Kreuziger  ->

Učitel na 2. stupni základní školy

 
foto kontakt
Mgr. Milada Macháčková  ->

lektorka, průvodce PBIS

 
foto kontakt
Mgr. Jiří Merta  ->

lektor, průvodce PBIS

 
foto kontakt
PhDr. Michaela Pachelová, Ph.D.  ->

lektorka, průvodce PBIS

 
foto kontakt
Mgr. Zuzana Sedláčková  ->

lektorka, průvodce PBIS

 
foto kontakt
Mgr. Ivana Sugar  ->

lektorka, průvodce PBIS

 
foto kontakt
Mgr. Anna Witzany  ->

Speciální pedagožka, Manažerka PBIS v SOFA

 

Aktuality

Projektový tým

Foto Mgr. Anna Witzany

Mgr. Anna Witzany

Vedoucí expertního týmu​ PBIS

Foto PhDr. Lenka Felcmanová, PhD. ​

PhDr. Lenka Felcmanová, PhD. ​

Odborná garantka

Foto Mgr. Monika Kubásková

Mgr. Monika Kubásková

Expertka PBIS

Foto Mgr. Václav Voslář

Mgr. Václav Voslář

Projektový manažer

Spolupracujeme

 Jsme součástí Association for Positive Behaviour Support (APBS), evropské sítě podporující implementaci PBIS, a intenzivně spolupracujeme s experty z University of South Florida (University Center for Excellence in Developmental Disabilities) a Michigan’s Multi-Tiered System of Supports Technical Assistance Center.

Partneři

Donoři

shape