Pozitivní podpora chování (PBIS)
PBIS je propracovaný, výzkumně ověřený systém zaměřený na podporu žádoucího, všeobecně přijímaného chování a duševního zdraví dětí. Je využíván v základních a středních školách po celém světě.
O systému PBIS
Systém zefektivňuje a ulehčuje práci také pedagogům.
Ředitelům nabízí systém, který efektivně pomáhá budovat dobré klima ve škole, hezké vztahy a pohodovou atmosféru.
Systém, který na nikoho nezapomíná
- Systém PBIS staví na přirozené schopnosti člověka naučit se reagovat na své prostředí určitým chováním. Tedy, že chování je třeba učit podobně jako jiný vzdělávací obsah.
- Primárním postupem je tak učení a fixace celoškolně jednotných, pozitivně formulovaných pravidel chování, tzv. očekávaného chování.
- Systém zahrnuje tři úrovně podpory, přičemž základní úroveň je určena všem dětem, druhá je pro děti s dílčími potřebami a třetí pro děti s komplexními potřebami v oblasti duševního zdraví, včetně traumatizovaných dětí a dětí projevujících se rizikovým chováním.
- Systém ulehčuje práci také pedagogům. Ředitelům nabízí nástroj, který pomáhá budovat dobré klima ve škole, přátelské vztahy a pohodovou atmosféru.
Tříúrovňový model aneb účinná podpora všech žáků
Jak probíhá zavedení systému PBIS ve škole
Pro jaké školy je systém vhodný a jak probíhá zavádění v praxi?
- Systém je velmi flexibilní a proto je možné jej zavést prakticky v jakékoliv škole. Zavádění probíhá v rámci našich kurzů.
- Kurzy PBIS pořádáme jak pro jednotlivé zájemce z řad pedagogů (Třídní PBIS), tak pro celé pedagogické sbory (Celoškolní PBIS).
- Zaměřujeme se především na běžné základní školy, kde zavedení PBIS podpoří jak děti s dobrým prospěchem a chováním, tak děti, které potřebují v chování a vzdělávání intenzivnější podporu.
Jak dlouho trvá zavedení PBIS do celé školy?
- Doba zavedení je různá. Ideální je, aby škola postupovala tempem, které umožňují její kapacity.
- V kurzu Celoškolní PBIS počítáme s podporu kouče po dobu jednoho roku, což je doba, která je minimálně nutná pro udržitelné zavedení principů I. úrovně PBIS.
- Po uplynutí jednoho roku PBIS kouč vyhodnotí, zda již škola zavedla klíčové prvky PBIS a může být vedena jako tzv. PBIS škola. Pokud klíčové prvky zavedeny nejsou, pak vyhodnocení slouží jako podklad pro rozvoj v dalším roce a o nové vyhodnocení škola může požádat později.
Kdo je do implementace PBIS zapojen?
- Je třeba, aby v PBIS týmu spolupracovali minimálně čtyři lidé. Postupně by se měl tým rozšířit o zástupce rodičů a dětí.
- Školní tým PBIS tvoří:
- Ředitel školy nebo zástupce vedení
- Pracovník školního poradenského pracoviště (např. speciální/ sociální pedagog, psycholog, výchovný poradce nebo metodik prevence)
- Učitelé 1. a 2. stupně (ZŠ)
Naše podpora zavádění systému PBIS v ČR
Zavádění PBIS odpilotováno!
V rámci pilotního zavádění PBIS na českých školách (projekt Škola pomáhá ohroženým dětem) jsme úspěšně překonali dva covidové roky a počátky válečné krize na Ukrajině.
Přes velmi nestandardní podmínky pilotáže se podařilo udržet spolupráci a rozvíjet principy na několika základních školách v ČR.
Ve třech základních školách jsme úspěšně pilotovali, s dalšími školami dlouhodobě spolupracujeme formou konzultací a kurzů.
Vyškolili jsme PBIS kouče připravené pomáhat školám po celé ČR
Realizujeme akreditovaný výcvik koučů PBIS, kteří mají hluboké znalosti tohoto systému a zároveň mají dovednosti potřebné k flexibilnímu nastavování pravidel systému PBIS ve školách.
Aktuálně spolupracujeme s 19 vyškolenými kouči, kteří působí na celém území ČR.
Poskytujeme jim veškeré materiály, supervizi a potřebnou podporu.
Naše školy se mají vždy o koho opřít
Školám poskytujeme supervizi při zavádění principů PBIS.
Vytváříme podklady pro školy a kouče, podílíme se na vzniku publikací a článků, konzultujeme vznikající materiály dalších organizací a obecně se zasazujeme o šíření tématu Pozitivní podpory chování PBIS napříč Českou republikou.
Máme nejnovější zahraniční know-how
Adaptaci PBIS na české prostředí pravidelně konzultujeme s předními zahraničními odborníky, účastníme se mezinárodních konferencí a zapojujeme se do evropských projektů.
Vybíráme nejpřínosnější materiály, které po překladu adaptujeme pro české prostředí. Tyto materiály aktivně nabízíme PBIS koučům a zájemcům ze strany škol. Zpracované materiály zveřejňujeme na našem webu.
Pořádáme odborné konference
V roce 2022 a 2023 jsme pořádali čtyři velké vzdělávací akce na téma zavádění PBIS. Na všech akcích jsme měli čest přivítat vážené zahraniční hosty. Ohlasy jsou velmi pozitivní a díky dostupnému záznamu každé akce je možné se zdarma vzdělávat v principech PBIS a jejich aplikací v praxi.
Pracujeme na systémových opatřeních
Dlouhodobě se snažíme o pozitivní změny v oblasti vzdělávání, podpory duševního zdraví a ochrany ohrožených dětí.
Naším cílem je nastavit ve školách vhodné podmínky pro pedagogy tak, aby umožnili každému dítěti rozvoj a naplnění jeho vzdělávacího potenciálu. V systému vzdělávání prosazujeme potřebu nespecifické prevence na školách a víceúrovňovou podporu v oblasti wellbeingu, duševního zdraví a chování.
Nabídka školení
PBIS koučové
Představujeme tým našich PBIS koučů, kteří jsou připraveni úspěšně provést vaši školu zavedením celoškolního PBIS, nabídnout školení Třídní PBIS nebo poskytnout další podporu a konzultace dle domluveného rozsahu v rámci celé ČR.
Pedagog literárně-dramatického oboru na ZUŠ, lektor prožitkových programů, mediátor
Učitel ve škole pro žáky se zdravotním postižením a lektor v oblasti dalšího vzdělávání pedagogů
Novinky a napsali o nás
Zástupci SOFA v projektu
Materiály
V přednášce Margreet van Oudheusden je představena metoda intervence PBIS (Positive Behavior Intervention and Support), především PROČ, JAK a CO tato intervence mění v chování žáků. Jedná se o komplexní systém zaměřený na management třídy, nastavení školního prostředí a cílenou intervenci u žáků s problémovým chováním.
Evaluační nástroj Kritéria kvality I. úrovně systému PBIS (BoQ) slouží školám, které zavádějí nebo se chystají zavádět PBIS k vyhodnocení aktuálního stavu podpory chování. Zhodnocení slouží jako podklad pro plánování následných kroků.
Náročné chování je zastřešující pojem pro chování dětí, které se výrazně odlišuje od očekávaného chování pro daný věk a negativně ovlivňuje učení a vztahy ve škole.
V pátek 10. ledna 2020 ČOSIV ve spolupráci s Národní sítí Místních akčních skupin (NS MAS ČR) spoluorganizoval seminář na téma podpory dětského duševního zdraví ve školách. Jako první představil Milan Kotík z AISIS program Mimalizace šikany (MIŠ).
Konference PBIS „Podpora ohrožených dětí prostřednictvím specifických intervencí ve škole“
Infografika stručně popisuje tři způsoby zklidnění rozrušeného dítěte
Materiály z odborného semináře „Podpora vhodného chování PBIS na celé škole“
Podpůrný materiál obsahuje krátké představení principů PBIS a listy pro sebehodnocení, určené pro učitele základních škol k postupnému přenášení pozitivní podpory chování do výuky.
Metodická příručka s formuláři pro realizaci funkčního hodnocení chování (FBA) a zpracování Plánu podpory zaměřeného na změnu chování žáka je určena především pro odborníky a týmy základních škol implementujících systém PBIS a/nebo kteří pravidelně realizují podporu žáků s intenzivními potřebami v oblasti chování.
Tento plakát představuje základní pravidla chování ve třídě, zaměřená na zodpovědnost, bezpečí a respekt.
Tento plakát slouží jako vizuální návod pro děti, jak se správně soustředit během vyučování.
Plakát Vzkazy pro sebe obsahuje pozitivní afirmace, které děti mohou využít k posílení svého sebevědomí a k rozvoji zdravého vztahu k sobě samým.
Plakát motivuje děti k rozvíjení růstového myšlení (tzv. „growth mindset“), což je přístup, který podporuje vytrvalost a vůli učit se z chyb.
Tento plakát zdůrazňuje, jak velký vliv mají slova, která říkáme.
Tento plakát se zaměřuje na respekt ve třech oblastech: respekt k sobě, k druhým a k okolí.
Plakát ukazuje různé úrovně hlasitosti a jejich vhodné použití v různých situacích.
Tento plakát zdůrazňuje sílu pozitivní komunikace a ukazuje starším dětem (i dospívajícím), jak volit slova, která mohou druhé potěšit, namísto těch, která by mohla ublížit.
Tento plakát pomáhá dětem pochopit a zvládat své emoce, zejména hněv.
Návrat do škol po přerušení výuky: Postupy podporující pocit bezpečí, předvídatelnost prostření a očekávané chování. V níže přiloženém PDF souboru přinášíme šest strategií zvyšujících pocit bezpečí, předvídatelnosti a očekávaného chování. Ty umožňují při návratu do škol poskytnout nejen plošnou podporu všem žákům, ale i cílenou podporu dětem s vyšší potřebou podpory .
Tato metodika představuje výzkumem ověřené strategie a opatření pomáhající pedagogům nastavit prostředí podporující vhodné chování žáků.
Na radost z učení a zážitek z úspěchu má ve škole právo každé dítě
Odborný článek o podpoře duševního zdraví žáků pomocí systému PBIS Vědecký časopis Pedagogická orientace zveřejnil text, ve kterém detailně popisujeme, proč je systém PBIS tak přínosný a jeho základní pilíře.
Záznam prezentace představuje základní pilíře přístupu PBIS k prevenci náročného chování žáků ve škole a diferencované intervenci poskytované v závislosti na míře podpory, kterou žáci v oblasti sociálního fungování ve škole potřebují.
Přednáška Steva Goodmana, ve které představuje výzkumně ověřený koncept prevence a intervence zaměřený na problémové chování žáků Positive Behavior Intervention and Support (PBIS). Jedná se o komplexní systém zaměřený na management třídy, nastavení školního prostředí, cílenou intervenci u žáků se závažnými problémy v chování i podporu zapojování rodičů žáků. Efektivita PBIS byla ověřena mnoha výzkumnými studiemi.
První česká konference Pozitivní podpory chování PBIS (Positive Behavioral Interventions & Supports) je určena expertům v oblasti školství, ředitelům a učitelům základních škol, speciálním pedagogům, asistentům pedagoga, výchovným poradcům a všem, které zajímají inovativní přístupy ve vzdělávání a podpora duševního zdraví žáků a pedagogů.
Tento plakát je určen k tomu, aby děti lépe pochopily své osobní hranice a práva, jako je například právo na vlastní názor, právo udělat chybu či na vyjádření pocitů.
Spolupracujeme
Jsme součástí Association for Positive Behaviour Support (APBS), evropské sítě podporující implementaci PBIS, a intenzivně spolupracujeme s experty z University of South Florida (University Center for Excellence in Developmental Disabilities) a Michigan’s Multi-Tiered System of Supports Technical Assistance Center.