Knihovna: SVP/Podpůrná opatření

SVP/Podpůrná opatření

Pomůcky pro výuku na základní škole

Propojování znázornění matematických jevů, nácvik postupu vícekrokové úlohy nebo činnosti, převody jednotek, porozumění řádů čísel, vizualizace číselné řady

Uvolnění psychomotorického neklidu

Žáci se syndromem ADHD (poruchou pozornosti s hyperaktivitou) často projevují téměř neustálou drobnou fyzickou aktivitu, známá také jako psychomotorický neklid. Jednou z možností podpory žáků s psychomotorickým neklidem je nabídnutí vhodných pomůcek, které žákovi umožní naplnění potřeby této fyzické aktivity způsobem, který neruší ostatní spolužáky.

Vizuální pomůcka pro předvídání následků reakcí

Impulzivita je jedním z projevů syndromu ADHD, řada žáků má také sklon k impulzivním reakcím, aniž by měli tuto diagnózu. Impulzivita je přitom velmi ohrožující, neboť žáka vede k neuváženým reakcím, které jej mohou ohrozit na životě (rozběhne za míčem do silnice, aniž by se rozhlédl, zda nejede auto). Impulzivita také velkou měrou přispívá ke špatným vzdělávacím výsledkům - např. tím, že žák nevyslechne nebo nedočte celou instrukci a již začne vypracovávat úkol; nerozmyslí si dostatečně postup řešení a aplikuje postup, který uplatňoval v předchozí úloze apod.

Zvukové pexeso

K podpoře sluchového rozlišování zvuků si děti v mateřské škole nebo v prvním ročníku základní školy mohou společně vyrobit zvukové pexeso. Pexeso lze využívat i se staršími žáky v rámci reedukací.

Vizualizace nejčastějších pokynů a instrukcí

Porozumění nejčastěji používaným instrukcím můžeme podpořit tím, že pro ně vytvoříme vhodnou vizuální podobu a s ní vytvoříme komunikační karty. Ty můžeme používat u nejmladších žáků s celou třídou nebo je můžeme používat individuálně vůči konkrétnímu žákovi nebo žákům.

Vizualizace denního rozvrhu a služeb žáků

V navštívené zahraniční škole byly třídy 1. až 3. ročníků vybaveny pomůckami pro vizualizaci režimu dne a služeb, které žáci ve třídě mají.

Multisenzoriální pomůcky

Multisenzoriální pomůcky aneb učíme se více smysly najednou. Nejen žáci, které mají oslabení sluchové rozlišování zvukově podobných hlásek, ocení pomůcky, které k učení využívají současně zrak, sluch a hmat. Hmatové pomůcky ocení také děti, které se dobře učí prostřednictvím manipulace a pohybu.

Aktivita na seznámení s dysgrafí

Tato aktivita je jednou z možností, jak seznámit žáky ve třídě s důvody a formami podpory, která je poskytována žákovi s dysgrafí.

Diferenciace úloh a činností podle obtížnosti

Systém tří úrovní obtížnosti úloh je založen na předpokladu, že všichni žáci nemusejí a v mnoha případech ani nemohou dosahovat ve stejný čas stejného výkonu.

Podpora dětí s SVP během pandemie

Představujeme záznam z 1. on-line setkání pro pracovníky školních poradenských pracovišť. V těchto dnech každý z nás potřebuje podporu. Obzvlášť ti, kteří ji sami poskytují jiným. Ve středu 18.11. 2020 jsme proto pořádali 1. online setkání pro pracovníky školních poradenských pracovišť.

Plán pedagogické podpory

Pro žáky s potřebou mírné podpory ve vzdělávání nebo zapojení v kolektivu školy od roku 2016 zpracovávají plány pedagogické podpory. Zpracování plánu není podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných nezbytnou podmínkou poskytování podpůrných opatření 1. stupně, nicméně pro efektivitu podpory žáka je užitečné takový plán zpracovat.

Interkulturní výchova - Nemám rád, když...

10krát s MKV - metodické listy pro výuku multikulturní výchovy dle osobnostního přístupu.

Aktivita na seznámení s dyslexií

Tato aktivita je jednou z možností, jak seznámit žáky ve třídě s důvody a formami podpory, která je poskytována žákovi s dyslexií.

Rozvoj sluchového vnímání

Metodické video - rozvoj sluchového vnímání u dětí v předškolním věku a na začátku školní docházky

Rozvoj zrakového vnímání

Metodické video . Načerpejte informace a inspiraci díky metodickému videu na téma Rozvoj zrakového vnímání u dětí v předškolním věku a na začátku školní docházky. Inspirace pro efektivní podporu rozvoje jednotlivých složek zrakového vnímání u dětí v předškolním a mladším školním věku, které lze využít v přípravě na školní docházky nebo při reedukaci.

Inkluze - infografiky

Co je to inkluzivní vzdělávání? V čem spočívá podstata tzv. inkluzivní reformy účinné od září školního roku září 2016/2017? Co jsou to speciální vzdělávací potřeby a na jaká podpůrná opatření mají děti se speciálními vzdělávacími potřebami nárok?

Závěry analýzy implementace společného vzdělávání...

MŠMT – Hlavní závěry analýzy implementace společného vzdělávání v základních školách v období 1. 9. 2016 – 31. 10. 2017, celou analýzu si můžete přečíst zde.

Podpůrná opatření podle ustanovení § 16 školského zákona…

Podpůrná opatření podle ustanovení § 16 školského zákona pro žáky cizince a žáky s odlišným mateřským jazykem - 21. listopadu 2018. Celé stanovisko Veřejné ochránkyně práv je uvedeno ZDE.

Výsledky výzkumu prezentují dopady reformy společného vzdělávání

Rok poté - Výsledky výzkumu prezentují dopady reformy společného vzdělávání Podle výzkumu, který zjišťoval názory ředitelů a učitelů na dopady reformy společného vzdělávání (inkluzivní novely), se po prvním roce praxe nejvíce zlepšilo financování podpory vzdělávání pro děti se speciálními potřebami. Ředitelé běžných základních škol se však nadále potýkají s nedostatkem asistentů pedagoga nebo speciálních pedagogů. Problém vidí učitelé také ve velkém počtu žáků ve třídách.

Stanovisko k návrhům na změny vyhlášky o vzd. žáků s SVP

Stanovisko k návrhům na změny vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacím potřebami a žáků nadaných a nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků.

Funkční hodnocení chování a Plán podpory chování pro žáka

Metodická příručka s formuláři pro realizaci funkčního hodnocení chování (FBA) a zpracování Plánu podpory zaměřeného na změnu chování žáka je určena především pro odborníky a týmy základních škol implementujících systém PBIS a/nebo kteří pravidelně realizují podporu žáků s intenzivními potřebami v oblasti chování.

Pozitivní podpora a vhodné reakce na chování žáků

Tato metodika představuje výzkumem ověřené strategie a opatření pomáhající pedagogům nastavit prostředí podporující vhodné chování žáků.

Třídní praxe

Podpůrný materiál obsahuje krátké představení principů PBIS a listy pro sebehodnocení, určené pro učitele základních škol k postupnému přenášení pozitivní podpory chování do výuky.