Týmy duševního zdraví při SVP

Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci programu OP Zaměstnanost plus, registrační číslo projektu CZ.03.03.01/00/24_059/0005839.

EU-SPOLUFINANCOVANO.png

Projekt podporuje vznik a rozvoj týmů duševního zdraví při střediscích výchovné péče. Cílem je sjednocení přístupů, procesů a standardů jejich činnosti, evaluace dopadů a příprava podkladů pro legislativní ukotvení a systémové financování. Výsledkem bude dostupná a včasná podpora dětského duševního zdraví v přirozeném prostředí školy a rodiny s důrazem na prevenci a včasnou intervenci. Projekt sestává z pěti klíčových aktivit: KA1- Zjišťování potřeb a  rohlubování znalostí o problému, stávající situaci a jejím možném budoucím vývoji, KA2 – Tvorba a testování možných řešení problému, KA3 – Spolutvorba systémového modelu s klíčovými aktéry a navazování spolupráce, KA4 – Vyhodnocování, KA5 – Advokacie a koordinace projektu. Cílové skupiny projektu jsou: Poskytovatelé a zadavatelé sociálních služeb, služeb pro rodiny a děti a dalších služeb na podporu sociálního začleňování (Střediska výchovné péče), Ústřední orgány státní správy, orgány územní samosprávy a jejich zaměstnanci (systémoví aktéři a státní správa, další oboroví experti), zaměstnanci (odborní zaměstnanci týmů duševního zdraví) a veřejnost (pedagogičtí a odborní pracovníci škol).

KA1 je zaměřena na porozumění potřebám cílových skupin a klíčových aktérů, bariérám v systému podpory DDZ a zmapování dostupnosti a fungování stávajících služeb. Bude realizována v úvodní fázi projektu a její výstupy budou využity při navrhování a testování řešení odpovídajících skutečným potřebám dětí, rodin, škol i podpůrných služeb. V době realizace budou při vybraných střediscích výchovné péče fungovat týmy duševního zdraví v rámci výzvy OP JAK. KA1 se tedy zaměří i na zmapování jejich fungování – jejich role v systému podpory, jak se daří jejich ukotvení v SVP, jak reagují na potřeby aktérů a jaké bariéry brání efektivní spolupráci se školami. Cílem je identifikovat klíč. prvky a podmínky efektivního fungování TDZ při SVP, který by mohl být systémově šířen a legislativně ukotven.

V KA2 ověříme varianty fungování TDZ při SVP přímo v praxi, která může být odlišná, což poskytne klíčové informace pro optimální nastavení činnosti a zajištění kontinuálního fungování TDZ v systému školského poradenství. Do KA se zapojí metodici NPI, kteří budou přebírat know-how SOFA, aby po skončení projektu zajistili kontinuální metodické vedení TDZ a organizování učící se komunity všech TDZ. Cílem KA4 je sběr informací o průběhu i dopadech aktivit projektu a jejich využití pro návrh systémového modelu i strategické rozhodování. Evaluace bude zaměřena na procesní stránku realizace, efektivitu testovaných řešení, dopady na CS i spolupráci mezi aktéry.

Cílem KA3 je zapojit klíčové aktéry podpory DDZ do tvorby institucionálně, organizačně a legislativně ukotveného modelu fungování TDZ při SVP. KA je průřezová a navazuje na výstupy z pilotáže, učící se komunity i evaluace. Její podstatou je budování důvěry, sdílení zkušeností a spolutvorba návrhu systémového řešení formou participace. KA5 pak propojuje strategické řízení projektu s budováním partnerství a advokační činností, která směřuje k udržitelnému systémovému ukotvení TDZ. Důraz je kladen na aktivní zapojení klíč. aktérů do designování řešení, které vychází z praxe a reflektuje podmínky a potřeby vzdělávacího a podpůrného systému i příjemců služeb. Součástí KA je také projektové řízení. Cílem projektu je proměna přístupu k podpoře dětského duševního zdraví a jeho ukotvení do státních politik. Projekt cílí na nastavení metodického vedení týmů duševního zdraví (TDZ), zavedení jednotných postupů a ověření jejich systémového ukotvení v síti středisek výchovné péče včetně nastavení optimální sítě TDZ. SVP se jeví jako vhodné subjekty, které mohou zajistit regionální dostupnost služeb TDZ a prostřednictvím metodického vedení i udržet sjednocený přístup napříč územími. Záměrem MŠMT je posílit preventivní roli SVP, konkrétně navrhnout redesign jejich služeb na základě poznatků z pilotáže TDZ při SVP s důrazem na ambulantní a terénní služby. V projektu plánujeme identifikovat možná úskalí působení TDZ při SVP a jejich řešení, případně hledat další vhodné alternativy fungování TDZ ve školském prostředí.

Období realizace: Tematická oblast: Financování:
1. 10. 2025 - 1. 10. 2027 Duševní zdraví Spolufinancováno Evropskou unií v rámci programu OP Zaměstnanost plus, číslo projektu: CZ.03.03.01/00/24_059/0005839. Celkový rozpočet: 9 954 720,00 Kč.

News

SOFA representatives in the project

Foto Miloš Březina

Miloš Březina

Expert podpory implementace

Foto PhDr. Lenka Felcmanová, PhD.

PhDr. Lenka Felcmanová, PhD.

Expert guarantor

Foto Lenka Hečková

Lenka Hečková

Designérka politik a garantka implementace

Foto Mgr. et. Mgr. Zuzana Horálková

Mgr. et. Mgr. Zuzana Horálková

Expert team

Foto Matouš Korbel

Matouš Korbel

Metodik implementace a udržitelného metodického vedení

Foto Hana Měkotová

Hana Měkotová

Expertka podpory implementace

Foto Simona Smrčková

Simona Smrčková

Expert evaluace

Foto Ondřej Valchař

Ondřej Valchař

Metodik implementace a udržitelného metodického vedení

Donors

shape