Týmy duševního zdraví při SVP
Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci programu OP Zaměstnanost plus, registrační číslo projektu CZ.03.03.01/00/24_059/0005839.

Projekt podporuje vznik a rozvoj týmů duševního zdraví při střediscích výchovné péče. Cílem je sjednocení přístupů, procesů a standardů jejich činnosti, evaluace dopadů a příprava podkladů pro legislativní ukotvení a systémové financování. Výsledkem bude dostupná a včasná podpora dětského duševního zdraví v přirozeném prostředí školy a rodiny s důrazem na prevenci a včasnou intervenci. Projekt sestává z pěti klíčových aktivit: KA1- Zjišťování potřeb a rohlubování znalostí o problému, stávající situaci a jejím možném budoucím vývoji, KA2 – Tvorba a testování možných řešení problému, KA3 – Spolutvorba systémového modelu s klíčovými aktéry a navazování spolupráce, KA4 – Vyhodnocování, KA5 – Advokacie a koordinace projektu. Cílové skupiny projektu jsou: Poskytovatelé a zadavatelé sociálních služeb, služeb pro rodiny a děti a dalších služeb na podporu sociálního začleňování (Střediska výchovné péče), Ústřední orgány státní správy, orgány územní samosprávy a jejich zaměstnanci (systémoví aktéři a státní správa, další oboroví experti), zaměstnanci (odborní zaměstnanci týmů duševního zdraví) a veřejnost (pedagogičtí a odborní pracovníci škol).
KA1 je zaměřena na porozumění potřebám cílových skupin a klíčových aktérů, bariérám v systému podpory DDZ a zmapování dostupnosti a fungování stávajících služeb. Bude realizována v úvodní fázi projektu a její výstupy budou využity při navrhování a testování řešení odpovídajících skutečným potřebám dětí, rodin, škol i podpůrných služeb. V době realizace budou při vybraných střediscích výchovné péče fungovat týmy duševního zdraví v rámci výzvy OP JAK. KA1 se tedy zaměří i na zmapování jejich fungování – jejich role v systému podpory, jak se daří jejich ukotvení v SVP, jak reagují na potřeby aktérů a jaké bariéry brání efektivní spolupráci se školami. Cílem je identifikovat klíč. prvky a podmínky efektivního fungování TDZ při SVP, který by mohl být systémově šířen a legislativně ukotven.
V KA2 ověříme varianty fungování TDZ při SVP přímo v praxi, která může být odlišná, což poskytne klíčové informace pro optimální nastavení činnosti a zajištění kontinuálního fungování TDZ v systému školského poradenství. Do KA se zapojí metodici NPI, kteří budou přebírat know-how SOFA, aby po skončení projektu zajistili kontinuální metodické vedení TDZ a organizování učící se komunity všech TDZ. Cílem KA4 je sběr informací o průběhu i dopadech aktivit projektu a jejich využití pro návrh systémového modelu i strategické rozhodování. Evaluace bude zaměřena na procesní stránku realizace, efektivitu testovaných řešení, dopady na CS i spolupráci mezi aktéry.
Cílem KA3 je zapojit klíčové aktéry podpory DDZ do tvorby institucionálně, organizačně a legislativně ukotveného modelu fungování TDZ při SVP. KA je průřezová a navazuje na výstupy z pilotáže, učící se komunity i evaluace. Její podstatou je budování důvěry, sdílení zkušeností a spolutvorba návrhu systémového řešení formou participace. KA5 pak propojuje strategické řízení projektu s budováním partnerství a advokační činností, která směřuje k udržitelnému systémovému ukotvení TDZ. Důraz je kladen na aktivní zapojení klíč. aktérů do designování řešení, které vychází z praxe a reflektuje podmínky a potřeby vzdělávacího a podpůrného systému i příjemců služeb. Součástí KA je také projektové řízení. Cílem projektu je proměna přístupu k podpoře dětského duševního zdraví a jeho ukotvení do státních politik. Projekt cílí na nastavení metodického vedení týmů duševního zdraví (TDZ), zavedení jednotných postupů a ověření jejich systémového ukotvení v síti středisek výchovné péče včetně nastavení optimální sítě TDZ. SVP se jeví jako vhodné subjekty, které mohou zajistit regionální dostupnost služeb TDZ a prostřednictvím metodického vedení i udržet sjednocený přístup napříč územími. Záměrem MŠMT je posílit preventivní roli SVP, konkrétně navrhnout redesign jejich služeb na základě poznatků z pilotáže TDZ při SVP s důrazem na ambulantní a terénní služby. V projektu plánujeme identifikovat možná úskalí působení TDZ při SVP a jejich řešení, případně hledat další vhodné alternativy fungování TDZ ve školském prostředí.
| Období realizace: | Tematická oblast: | Financování: |
| 1. 10. 2025 - 1. 10. 2027 | Duševní zdraví | Spolufinancováno Evropskou unií v rámci programu OP Zaměstnanost plus, číslo projektu: CZ.03.03.01/00/24_059/0005839. Celkový rozpočet: 9 954 720,00 Kč. |
Novinky a napsali o nás
Realizační tým
Donoři