Světoví odborníci na duševní zdraví a bezpečné prostředí ve školách se setkají v Praze
28. dubna 2025
Praha, 28. dubna 2025 – Na přelomu dubna a května se v Praze bude konat mezinárodní setkání (School Mental Healt International Leadership Exchange), které přivítá přední světové experty na duševní zdraví dětí a mladistvých. Klíčovou součástí bude konference zaměřená na osvědčené přístupy a nejnovější vědecké poznatky v této oblasti. Hlavním cílem akce je přenos efektivních metod do českého vzdělávacího systému a posílení mezinárodní spolupráce v podpoře duševního zdraví a bezpečí ve školách.
„V době, kdy se duševní zdraví dětí a mladých lidí stává stále naléhavějším tématem, potřebujeme do České republiky přinést osvědčené postupy ze zahraničí a přizpůsobit je našim podmínkám," vysvětluje Lenka Felcmanová z organizace SOFA. „SMHILE sdružuje odborníky napříč disciplínami – od pedagogů, psychologů a lékařů po výzkumníky a tvůrce politik – kteří mají rozsáhlé zkušenosti s implementací přístupů podporujících duševní zdraví v různých kulturních kontextech."
Setkání pořádá organizace Society for All (SOFA) ve spolupráci s mezinárodní platformou School Mental Health International Leadership Exchange (SMHILE) od 27. dubna do 3. května 2025 v Praze.
“Týdenní návštěva SMHILE v Praze představuje jedinečnou příležitost pro české odborníky seznámit se s nejnovějšími trendy v oblasti podpory duševního zdraví ve školách a navázat mezinárodní spolupráci," dodává Lenka Felcmanová. Součástí návštěvy bude účast zahraničních expertů na několika akcích, kde budou přednášet a diskutovat s politiky i s odbornou veřejností – včetně zástupců pedagogických fakult z celé ČR.
Hlavní část programu začne v pondělí 28. dubna odbornou konferencí, kde mezinárodní experti představí ověřené přístupy k podpoře duševního zdraví a bezpečného prostředí ve školách. Zástupci českých univerzit pak budou prezentovat svůj současný přístup k přípravě učitelů v této oblasti.
V úterý 29. dubna proběhne uzavřené pracovní setkání s akademiky z pedagogických fakult zaměřené na integraci přístupů podpory duševního zdraví do programů přípravy budoucích učitelů. Odpoledne se pak uskuteční expertní kulatý stůl pro tvůrce vzdělávacích politik a další klíčové aktéry k systémovým řešením podpory duševního zdraví a bezpečí ve školách.
Ve dnech 30. dubna až 2. května budou mezinárodní experti navštěvovat vybrané české školy a poskytovat rozhovory pro média.
Významní hosté
Mezi nejvýznamnější zahraniční hosty patří:
● Prof. Mark Weist, Ph.D. (USA) - Mark D. Weist je profesorem psychologie na University of South Carolina a zakladatelem Národního centra pro duševní zdraví ve školách (National Center for School Mental Health), kde se problematice duševního zdraví ve vzdělávacím systému věnuje více než 40 let. Je rovněž partnerem Národního centra pro pozitivní podporu chování (PBIS). Publikuje v oblastech spolupráce mezi školskými a zdravotními systémy, chování, traumatu a násilí mezi mladistvými. V současnosti vede několik výzkumných projektů zaměřených na zlepšení efektivity podpory duševního zdraví. Od roku 2013 spolupředsedá Mezinárodní platformě expertů na duševní zdraví ve školách (SMHILE).
● Prof. Brian Daly, Ph.D. (USA) – Brian P. Daly je klinický psycholog specializující se na práci s dětmi a dospívajícími. Je odborníkem na intervence u dětí s chronickým duševním onemocněním, analýzu rizikového chování adolescentů a vývoj psychosociálních intervencí založených na důkazech. Prof. Daly se rovněž zaměřuje na podporu duševního zdraví ve školách. Je pravidelným přednášejícím na mezinárodních konferencích, kde sdílí své odborné znalosti a zkušenosti.
● Prof. Tim Lewis, Ph.D. (USA) – Tim Lewis je profesorem speciální pedagogiky na University of Missouri a odborníkem s více než 40 lety zkušeností v oblasti speciálního vzdělávání. Specializuje se na práci s žáky s emočními a behaviorálními poruchami. Prof. Lewis byl editorem časopisu Behavioral Disorders a členem 13 redakčních rad. V současnosti působí jako ředitel Centra pozitivní podpory chování PBIS (Center for Schoolwide Positive Behavior Support) na University of Missouri a je bývalým spoluvedoucím Národního programu speciálního vzdělávání (Office of Special Education Programs).
● Nate Thompson, MSW-LCSW (USA) – Nate Thompson je ředitelem oddělení sociálních, emocionálních a behaviorálních služeb v Littleton Public Schools (LPS) v Coloradu. V této roli se zaměřuje na podporu duševního zdraví žáků a implementaci přístupů, které posilují socio-emoční dovednosti žáků. V rámci své práce klade důraz na budování silných vztahů mezi pedagogy a studenty jako klíčového faktoru pro úspěch ve vzdělávání.
Z českých odborníků vystoupí mimo jiné:
Mgr. Zuzana Bílková, Ph.D. a Mgr. Zuzana Štefánková, Ph.D., které představí souvislosti mezi školním (ne)úspěchem a podporou bezpečného klimatu ve třídě.
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. a doc. Mgr. Petra ŠOBÁŇOVÁ, Ph.D., které se zaměří na wellbeing ve strategických dokumentech a ve vzdělávání pedagogů.
V případě dalších dotazů prosím kontaktujte:
Kateřina Lánská
E-mail: katerina.lanska@so-fa.cz
Tel.: 775 632 033
Akci pořádá SOFA ve spolupráci se skupinou SMHILE a za podpory partnerů: Nadační fond Abakus, University of South Carolina, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Katedra sociální pedagogiky Masarykovy univerzity v Brně, Nadace České spořitelny, Nadace Kooperativy a pod záštitou radního hl. m. Prahy Mgr. et Mgr. Antonína Klecandy pro oblast školství, sportu a volného času.
SOFA
Jsme nezisková organizace SOFA. Už více než dekádu konzistentně a usilovně pracujeme na změnách, díky kterým je stále více škol, v nichž všechny děti zažívají přijetí a úspěch. Bez ohledu na startovní podmínky dostávají šanci stát se sebevědomými dospělými, kteří znají svou cenu a místo ve společnosti.
O platformě SMHILE
School Mental Health International Leadership Exchange (SMHILE) je mezinárodní platforma sdružující přední odborníky na duševní zdraví dětí a mladistvých. Jejím cílem je podporovat efektivní přístupy k podpoře duševníhoZ zdraví ve školách na mezinárodní úrovni prostřednictvím sdílení znalostí, vytváření strategií a implementace osvědčených postupů.