SOFA at the Family Policy Forum
23 June 2025
Jak skutečně pomoci dítěti, které vyrůstá v náročném prostředí? Odpověď zazněla jasně na letošním Fóru rodinné politiky: Dítě musí být v centru všeho, co děláme.
„Abychom dítěti mohli pomoct, musíme ho poznat. Musíme vědět, co se děje v jeho rodině, ve škole i v širším prostředí,“ zdůraznila ve svém vstupu expertka SOFA Martina Koplová. Věnovala se tématu mezioborové spolupráce a včasné identifikaci ohrožených dětí.
Klíčovou roli v tomto systému hrají sociální pedagogové. Jsou těmi, kdo dokážou komplexně zmapovat situaci dítěte, propojit školy, rodiny a odborníky v terénu a koordinovat pomoc prostřednictvím tzv. case managementu.
Díky případovým setkáním přímo ve školách lze včas rozpoznat potíže, nabídnout mezioborovou podporu a předejít jejich prohlubování. Rodiny totiž často samy pomoc nevyhledají – pokud však cítí důvěru a bezpečí, jsou mnohem otevřenější spolupráci.
„Peníze mají jít za dítětem a rodinou. Škola by neměla být jen místem výuky, ale prostorem bezpečí a podpory,“ dodává Martina Koplová. Právě školy mohou být prvním místem, kde se dítě setká s někým, kdo ho vidí, slyší a aktivně hledá cestu, jak mu pomoci.
Potřebujeme proto dobře provázanou síť služeb, dostupné a nízkoprahové formy podpory a především sdílenou znalost o tom, kam a jak dítě odkázat, když se objeví potíže.
Celý záznam bloku „Kde začíná změna? Práce s rodinami v sociálně znevýhodněném prostředí“, ve kterém vystoupila i Martina Koplová, můžete zhlédnout zde: 11. Kde začíná změna: Práce s rodinami v sociálně znevýhodněném prostředí