Sněmovna schválila reformu školství: Novela zajistí financování školních psychologů a speciálních pedagogů a ukotvuje pozici sociálních pedagogů
3 June 2025
Poslanecká sněmovna schválila ve středu 28. května ve třetím čtení dlouho očekávanou novelu školského zákona, která přináší zásadní změny pro české vzdělávání. Novela, jejíž účinnost je plánována na 1. září 2025, reaguje na aktuální potřeby současného školství včetně snížení počtu odkladů a posilování sociální role školy.
Nejvýznamnější novinkou nové legislativy je systémové ukotvení školních psychologů, speciálních a sociálních pedagogů jako standardní součásti školních týmů. Školy tak na tyto odborné pozice získají garantované finanční zdroje ze státní pokladny. Jejich přítomnost bude zásadní pro wellbeing žáků i vyučujících a pro budování příznivé atmosféry ve školních kolektivech. Sociální pedagog se stane klíčovou propojkou mezi školou a rodinami a komunitními službami, především při řešení problémového chování nebo absencí ve výuce. „Přijetí novely přinese udržení financování téměř 300 sociálních pedagogů, kteří jsou klíčoví pro prevenci problémového chování a podporu ohrožených dětí, a kontinuitu podpory pro více než 100 000 dětí ze znevýhodněného prostředí, které by jinak zůstaly bez pomoci po skončení evropských fondů v srpnu 2025. Vidíme ve školách, že tato podpora přináší výsledky, zvyšuje docházku a školní úspěšnost dětí, které by bez této intervence propadaly systémem,” komentuje důležitost přijetí novely Lenka Felcmanová, předsedkyně organizace SOFA.
Novela zákona také zavádí indexové financování škol, které zajistí spravedlivější model podpory - čím sociálně zatíženější prostředí a náročnější žáci, tím více prostředků škola získá na podpůrné a kompenzační nástroje. Toto opatření významně podpoří vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Nová legislativa dále přináší řadu dalších změn. Obce s více školami budou nuceny je spojovat, pokud některá z nich tři roky po sobě nedosáhne 180 žáků - ministerstvo očekává zvýšení kvality i ekonomické efektivity vzdělávání. Zákon poskytuje možnost flexibilně měnit maximální dotované hodiny bez další legislativy, což vyvolává obavy ředitelů z budoucích škrtů. V SOFA se obáváme dopadů převodu financování některých podpůrných opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami na zřizovatele škol.
Novela školského zákona nyní putuje do Senátu. Soubor téměř 50 navrhovaných změn i přes dílčí rizika představuje významný krok k posílení kvality vzdělávání, podpoře duševního zdraví ve školách a cílené podpoře dětí, které čelí nerovnostem v přístupu ke vzdělání.