Parenting with love and respect: how to understand our children's challenging behaviour
13 May 2025
Být rodičem je jedna z nejdůležitějších, někdy ale také nejnáročnějších životních rolí. Přináší s sebou radost, lásku a naplnění, ale i únavu, nejistotu a momenty, kdy nevíme, jak dál. Každý rodič se někdy ocitne v situaci, kdy má pocit, že selhal, že ztrácí kontrolu nebo že svému dítěti nerozumí. A přesně v takových chvílích je důležité si uvědomit, že v tom nejsme sami.
To mi snad dělá naschvál!
Náročné chování nikdy nevzniká bezdůvodně, děti se chovají náročně, když jsou na ně kladeny požadavky, které nemohou naplnit. Vaše dítě vás nechce naštvat, dělat vám naschvály nebo provokovat – v danou chvíli se jednoduše nedokáže chovat jinak.
Častou příčinou náročného chování jsou neuspokojené základní potřeby. Když je dítě unavené, má hlad, žízeň, je mu horko nebo zima, projevuje se to podrážděním, zvýšenou pohybovou aktivitou, poruchami pozornosti, vztekem nebo naopak apatií. Stejně tak děti reagují, když se necítí bezpečně nebo když nejsou naplněny jejich emocionální potřeby.
Děti neumí pracovat se stresem
Všichni známe situace, kdy jsme tak rozrušení, že ztrácíme kontrolu nad svým chováním. Naše schopnosti a dovednosti jsou závislé na intenzitě stresové reakce. Čím více jsme ve stresu, tím méně jsme schopni racionálně uvažovat a vhodně reagovat. To samé platí i pro naše děti, jenže ony mají mnohem méně zkušeností a rozvinutých dovedností, jak se se stresem vypořádat.
Děti, které zažily trauma nebo dlouhodobý toxický stres, mohou mít nedostatečně rozvinuté schopnosti v oblasti komunikace, pracovní paměti, regulace emocí, flexibility myšlení nebo sociálního cítění. Stres ale není vždy negativní. Rozlišujeme pozitivní stres (předvídatelný a krátkodobý), zvladatelný stres (závažný, ale přechodný) a toxický stres (dlouhodobý nebo vysoce ohrožující, bez možnosti kontroly a podpory). Pro zvládání stresu jsou klíčové podpůrné mezilidské vztahy – když nemáme dostatečnou podporu, jsme vůči stresu citlivější.
Jak porozumět dítěti a pomoci mu zvládat náročné situace
1. Zajistěte předvídatelnost
● Informujte dítě dopředu o tom, co se bude dít
● Využívejte obrázky nebo fotografie k vysvětlení nových situací
● Ukažte dítěti, co bude dělat, a nechte ho si to vyzkoušet
● Zaveďte pravidelné rituály a strukturu dne
2. Dejte dítěti možnost spolurozhodovat
● Nabízejte dítěti možnost volby (u menších dětí výběr ze dvou možností)
● Zapojte ho do spolurozhodování o věcech, které se ho týkají
● Respektujte jeho možnosti a schopnosti, klaďte přiměřené nároky
3. Podpořte seberegulaci dítěte
● Naučte dítě dechová cvičení a techniky zklidnění
● Poskytněte mu seberegulační pomůcky (antistresové hračky, omalovánky)
● Umožněte mu fyzický pohyb a smyslové zklidnění
● Pravidelně připomínejte seberegulační techniky
4. Naplňujte základní fyziologické potřeby
● Podporujte pravidelný pitný režim a stravování
● Zajistěte dostatek spánku a kvalitní spánkovou hygienu
● Pravidelně zařazujte pohybové aktivity a pobyt venku
● Respektujte individuální potřeby dítěte
5. Budujte bezpečnou vztahovou vazbu
● Buďte dítěti k dispozici, když vás potřebuje
● Reagujte na jeho potřeby s empatií a porozuměním
● Vytvářejte společné zážitky a travte spolu kvalitní čas
● Přijímejte dítě takové, jaké je, a oceňujte jeho snahu
Pamatujte, že pečující osoba je pro dítě stejně důležitá jako vzduch, který dýchá. Láskyplný vztah s pečující osobou pomáhá dítěti zvládat stres a vytváří základ pro jeho budoucí vztahy i schopnost zkoumat svět s důvěrou.
Rodičovství není o dokonalosti, ale o upřímné snaze porozumět svému dítěti a být mu oporou. Když se budeme na náročné chování dívat jako na volání o pomoc, budeme lépe schopni reagovat s klidem, láskou a respektem. A právě takový přístup pomůže našim dětem vyrůst ve zdravé, sebevědomé a empatické jedince.
Také si někdy nevíte při výchově dětí rady? Zkuste změnit strategie, vyjádřete dítěti porozumění, ale nebojte se ve vážnějších situacích poradit se i s odborníkem.
Tento blog byl vytvořen v rámci projektu Signály Plus (CZ.03.02.02/00/24_066/0004810), financovaného ESF z OPZ+.