Looking back at the SOFA conference: relationships - the basis of life
12 November 2025
11. listopadu 2025 proběhl II. ročník naší konference – tentokrát s ústředním tématem Vztahy – základ života. Celkem 130 účastnic a účastníků se společně zamýšlelo nad otázkou, jak vytvářet bezpečný a podpůrný prostor (nejen) ve škole. Během celého dne zazněla řada inspirativních přednášek, praktických ukázek i živých debat.
V době, kdy technologie dokážou zprostředkovat informace rychleji než kdy dřív, je na místě znovu promyslet roli školy. Ta už nemůže být pouhým místem pro předávání encyklopedických znalostí – ty dnes najdeme během několika vteřin. Stále větší význam proto získávají dovednosti, včetně těch emočních a sociálních. Právě kvalita vztahů, ať už mezi vyučujícími a žactvem nebo mezi samotnými studujícími, výrazně ovlivňuje klima školy, vzdělávací výsledky i celkovou spokojenost všech aktérů. A těmto tématům se věnovala i letošní konference.
Od big picture k praxi
V úvodních vystoupeních nabídli širší kontext předsedkyně SOFA Lenka Felcmanová a vedoucí krizového informačního týmu Ministerstva vnitra Jan Paťawa. Lenka Felcmanová ukotvila téma konference v teoretických rámcích – se zvláštním důrazem na teorii citové vazby a teorii sebeurčení – a představila také tříúrovňový systém podpory, se kterým SOFA dlouhodobě pracuje. Jan Paťawa následně upozornil na neútěšná data ukazující rostoucí míru násilného chování mezi dětmi a dospívajícími. Podtrhl tak naléhavost tématu vztahů, duševního zdraví a wellbeingu ve školním prostředí.
Poté následovala panelová diskuze odbornic a odborníků z různých oblastí. Praktická lékařka pro děti a dorost Veronika Dobiášová z Mostu, vedoucí oddělení kanceláře ústředního školního inspektora Dana Pražáková, filantrop a zakladatel nadace Blíž k sobě Martin Vohánka, analytik vzdělávání PAQ Research Jan Zeman a již zmíněný Jan Paťawa sdíleli své pohledy na to, jak vztahy ovlivňují kvalitu vzdělávání. V debatě zazněly jak osobní vzpomínky na školu a konkrétní učitelky, tak konkrétní příklady z profesní praxe debatujících.
Vztahy jako základ prevence náročného chování
Další blok se zaměřil na roli vztahů v prevenci náročného chování. Expertka SOFA Zuzana Horálková přiblížila model komplexního přístupu k prevenci a zdůraznila význam nespecifické prevence jako klíčového nástroje podpory duševního zdraví žactva. Současně nabídla konkrétní nástroje a doporučení pro vyučující.
Anna Witzany, hlavní expertka PBIS, představila publiku principy systému Pozitivní podpory chování (PBIS), který školám pomáhá nastavovat srozumitelná pravidla chování a poskytuje praktické nástroje pro jejich naplňování. Upozornila, že systematická podpora chování přináší pozitivní dopady na wellbeing dětí i školních pracovníků.
Na její příspěvek navázali pedagogové s dlouhodobou zkušeností s PBIS: Jakub Zelený, ředitel ZŠ a MŠ Benešov nad Ploučnicí, jeho zástupkyně Kamila Kratochvílová. Popsali konkrétní postupy, které ve svých školách zavedli, bariéry, které museli překonat, a také to, jak změna ve vedení ovlivnila celkovou podporu pozitivního chování.
Sebepéče a emoce
Po obědové pauze se pozornost přesunula k tématům sebepéče a emocí. Psycholožka SOFA Silvie Houšťavová připomněla, jak zásadní je pro vyučující sebepéče, a nabídla jim jednoduché, účinné techniky využitelné v profesním i osobním životě.
Lenka Hovorková, vedoucí školního poradenského pracoviště, společně s Barborou Mackovou ze ZŠ a MŠ Sluníčko v Lipníku nad Bečvou následně ukázaly, jak lze ve škole zavést předmět socio-emoční výchova. Popsaly konkrétní kroky – od úvodního proškolení přes práci akčního týmu až po začlenění předmětu do rozvrhu i ŠVP.
Ohrožené děti
Poslední blok před workshopy patřil tématu ohrožených dětí. Expertka SOFA Martina Koplová vysvětlila rozdíly mezi akutním a chronickým ohrožením a představila aktuální data týkající se ohrožených dětí v ČR i zahraničí. Seznámila publikum také s nástroji podpory včetně nejnovějšího Průvodce akutním ohrožením dítěte (s checklisty).
Na příspěvek navázala diskuze pestré skupiny odbornic. Sociální pedagožka ze ZŠ Jirkov Veronika Nestlerová, vedoucí Týmu duševního zdraví pro děti a mládež v Chomutově Karolína Rathouská, vedoucí poboček Naděje v Kadani, Chomutově a Žatci Veronika Kusá, pracovnice chomutovského OSPOD Lucie Filipová a Jana Vaněčková a zdravotně-sociální pracovnice z KZ Nemocnice Chomutov Petra Králová sdílely své zkušenosti z praxe. Zaměřily se na konkrétní situace, bariéry při poskytování pomoci a způsoby, jak efektivně koordinovat podporu ohroženého dítěte napříč profesemi.
Od poslouchání k vyzkoušení
Po dni plném přednášek a sdílení následovala workshopová část.
Psycholožka Silvie Houšťavová nabídla účastnicím a účastníkům praktický workshop sebepéče, kde si vyzkoušeli jednoduchá pohybová i mentální cvičení posilující regulaci stresu, emoční stabilitu a vnitřní rovnováhu.
Psycholožka Kristýna Šeniglová otevřela téma třídních vztahů a třídního klimatu. Účastníci a účastnice se seznámili s aktivitami a nástroji, které podporují pozitivní vazby ve třídě a přispívají k hlubšímu porozumění nespecifické prevenci ve školním prostředí.
Děkujeme, že pečujete o školní vztahy
Děkujeme všem, kteří se letošní konference zúčastnili, přispěli svými zkušenostmi, sdíleli nápady nebo vystoupili s odborným příspěvkem.
Věříme, že myšlenky a inspirace zaznívající během celého dne pomohou pedagogům, pedagožkám a dalším profesionálům dále rozvíjet kvalitní vztahy a vytvářet prostředí, ve kterém se děti – a vyučující – cítí bezpečně a přijímaně a mohou díky tomu rozvíjet svůj potenciál.
Prezentace vystupujících ke stažení:
Lenka Felcmanová, předsedkyně SOFA
Jan Paťawa, vedoucí krizového informačního týmu, Ministerstvo vnitra
Zuzana Horálková, hlavní expertka, SOFA
Anna Witzany, hlavní expertka PBIS, SOFA
Jakub Zelený, ředitel, ZŠ a MŠ Benešov nad Ploučnicí
Silvie Houšťavová, odborná garantka, SOFA
Lenka Hovorková, vedoucí školního poradenského pracoviště
Martina Koplová, hlavní expertka, SOFA
























