Kazuistický seminář jako příležitost k mezioborovému propojení
7. listopadu 2023
V rámci projektu Signály přinášíme do území různorodé formy setkání a seminářů, které propojují různé profese a odborníky s cílem posílit mezioborovou spolupráci v identifikaci a podpoře ohrožených dětí. Jednou z těchto akcí je i kazuistický seminář, který se zaměřuje na konkrétní anonymizovaný případ (kazuistiku), který bývá komplexní a vyžaduje k řešení interdisciplinární přístup. Semináře zpravidla přilákají odborníky z různých oborů - učitele, poradenské pracovníky škol a školských zařízení,, sociální pracovníky, zdravotníky či terapeuty. Každý z těchto odborníků přináší svůj jedinečný pohled na situaci dítěte a jeho rodiny a přispívá ke komplexnímu řešení jejich situace.
Cíle kazuistických seminářů mohou být různé: od zmapování veškeré dostupné pomoci v dané lokalitě, přes revizi a zhodnocení zvoleného postupu až k potřebě vyřešit konkrétní otázku, se kterou si klíčový pracovník rodiny neví rady. Vždy se snažíme, aby konkrétní kazuistika byla „z terénu“ – aby odrážela reálnou situaci dítěte a jeho rodiny v území, kde se kazuistický seminář koná. Záleží na tom, jakou kazuistiku účastníci organizátorům doručí a na které otázky se budou chtít svých kolegů zeptat.
![Kazuistika (2).png](/file/48bc2eefe96039aaabcd29b6a58a9195e8d577b3.png)
![Kazuistika (4).png](/file/cf4432ef37c3877df47ea1124b6f2027b79725d0.png)
![Kazuistika (5).png](/file/50290f81258b10086bb649938408169f2c8faf40.png)
![Kazuistika (6).png](/file/00dc0ebeb57e9abde2220da9a60e7cc47494325d.png)
![Kazuistika (7).png](/file/52a37c986bad677fd38ef87570f6f86f45b09142.png)
![Kazuistika (8).png](/file/3803f7a6e43fe9ce4faf06e2c2e495b9d3448b26.png)
![Kazuistika (1).png](/file/516999d9539cfa9de21deebab66746c0aab7d296.png)
Naposledy se kazuistický seminář konal v Mostě, kdy do místní knihovny přilákal téměř 40 zájemců o skupinovou práci a diskuzi nad konkrétními osudy dětí. Společně jsme pracovali nad dvěma případy: první mapoval dlouhých 14 let života dívky, jejíž matka zažívala dlouhodobé a opakování domácí násilí. Druhý se věnoval akutní situaci malého chlapce, pro kterého po odkladu školní docházky nezbylo slíbené místo v přípravné třídě základní školy a neplnil proto povinnou předškolní přípravu.
Pevně věříme, že se našemu týmu podařilo přispět k rozvoji dovedností účastníků při řešení složitých případů a že kontakty, které díky semináři získali, budou využívat v budoucnu při podobných situacích.